Protokół Nr VI/2007
z obrad VI Sesji Rady Gminy Wieliczki
odbytej w dniu 31 maja 2007 r.
Posiedzenie sesji odbyło się w sali konferencyjnej i rozpoczęło się o godz. 12.00 i zakończyło o 14 45.
W sesji na stan 15-tu radnych uczestniczyło 14 -tu radnych. W posiedzeniu nie uczestniczył Pan Łukasz Iber, który został usprawiedliwiony.
Ponadto w Sesji udział wzięli:
- Jan Jakimowicz – Wójt Gminy
- Barbara Masłowska – Sekretarz Gminy
- Wiesława Dowejko – Skarbnik Gminy
- Jarosław Kuczyński– Radny Powiatu
- Anna Żukowska – protokolant
Pan Henryk Bielawski Przewodniczący Rady Gminy dokonał otwarcia Sesji, powitał przybyłych na posiedzenie radnych, sołtysów, zaproszonych gości, stwierdził quorum i prawomocność podejmowanych uchwał.
W dalszej kolejności przewodniczący przedstawił porządek obrad :
1. Otwarcie sesji i przyjęcie porządku obrad.
2. Przyjęcie protokółu z ostatniej Sesji.
3. Interpelacje i odpowiedzi na interpelacje.
4. Ocena realizacji dochodów i wydatków budżetu gminy za I kwartał 2007 r.
5. Informacja na temat prowadzonych prac melioracyjnych w gminie.
6. Stan porządku i czystości w gminie. Sposób usuwania nieczystości stałych z gospodarstw domowych.
7. Podjęcie uchwały w sprawie zbycia nieruchomości.
8. Podjęcie uchwały w sprawie przyznania pierwszeństwa w nabywaniu lokali.
9. Podjęcie uchwały w sprawie przekazania do korzystania mienia gminnego sołectwu Wilkasy.
10. Podjęcie uchwały w sprawie zmiany wynagrodzenia Wójta.
11. Zmiany w budżecie gminy na 2007 r.
12. Sprawy różne.
13. Wolne wnioski.
Przedstawiony porządek obrad radni przyjęli w głosowaniu jednogłośnie, 14 głosami „za”.
Do punktu 2. Przewodniczący Rady Gminy poinformował, że protokół z obrad Sesji Rady Gminy odbytej w dniu 05 kwietnia 2007 był do wglądu w Urzędzie Gminy w Wieliczkach. Do protokółu nie wniesiono uwag, ani zastrzeżeń. Przewodniczący przypomniał, że głównym tematem posiedzenia ostatniej sesji było przyjęcie sprawozdania z wykonania budżetu za 2006 rok i udzielenie absolutorium Wójtowi za rok 2006. Radni nie wymagali odczytywania protokółu, przyjmując go w głosowaniu jednogłośnie.
Do punktu 3. Interpelacji nie zgłoszono.
Do punktu 4. Przewodniczący przypomniał, że informacja z realizacji budżetu za I kwartał była przedmiotem posiedzenia komisji stałych i w ocenie radnych jest dobra. Następnie poprosił Panią Skarbnik o przedstawienie w skrócie realizacji budżetu gminy za I kwartał 2007 r.
Pani Wiesława Dowejko Skarbnik Gminy powiedziała, że uchwalony budżet na rok 2007 uchwałą Nr III/15/2006 w dniu 29 grudnia 2006 r. po stronie dochodów zamknął się kwotą 8.515.746 zł, a wydatków 8.543.300 zł. Źródłami pokrycia deficytu budżetu gminy w wysokości 27.554 zł. planowane były przychody pochodzące z: kredytów w kwocie 170.000 zł., wolnych środków, jako nadwyżki środków pieniężnych na rachunku bieżącym budżetu gminy, wynikających z rozliczeń kredytów i pożyczek z lat ubiegłych oszacowanych na początku roku w kwocie 198.000 zł.
Budżet po dokonanych zmianach w I kwartale br. wynosi: dochody – 8.629.932 zł., wydatki – 8.657.486 zł., deficyt – 27.554 zł., kwota deficytu nie zmieniła się w stosunku do uchwalonego budżetu na 2007 r.
Za analizowany okres zrealizowano dochody w kwocie 3.031.922 zł. tj. 35,1%.
Pani Skarbnik powiedziała, że dobrze przebiegała realizacja podatków stanowiących dochody własne gminy. Spływ podatków za analizowany okres od osób prawnych wyniósł 25,5% a od osób fizycznych 29,5%. W przypadku osób fizycznych, cześć osób wpłaca podatki należne za cały rok. Zmieniła się sytuacja, jeżeli chodzi o sprzedaż mienia, a konkretnie chodzi o sprzedaż działek rekreacyjnych. Z wystawionych na przetarg 7 działek sprzedane zostały wszystkie. Ceny działek uzyskane w wyniku przetargu w porównaniu do roku ubiegłego były wyższe prawie o 100%. W związku z tym, jeżeli chodzi o sprzedaż mienia w stosunku do planu mamy o ok. 104 tys.zł. przekroczony.
Wydatki w stosunku do dochodów były niżej wykonane, ich realizacja za I kwartał br. na plan 8.657.486 zł. wyniosła 1.921.767 zł. tj. 22,2%. Realizacja wydatków polegała na realizacji zadań bieżących i tak: rozstrzygnięto przetarg na budowę sieci wodociągowej do wsi Puchówka o długości 2888 mb i 16 szt. przyłączy domowych. W tym roku do zwodociągowania pozostanie doprowadzenia odcinka wodociągu w Wilkasach.
Pan Marian Żukowski – zgłosił aby przeznaczyć część pieniędzy z budżetu gminy na remont drogi Wilkasy-Wojnasy.
Wójt odpowiedział, że na drogę Wilkasy - Wojnasy nie udało się otrzymać dofinansowania z Funduszu Ochrony Gruntów Rolnych. Z otrzymanego pisma z Urzędu Marszałkowskiego wynika, że jest za mało środków do potrzeb. W związku z nie otrzymaniem dofinansowania remontu tej drogi pozostaje w budżecie gminy kwota 100 tys.zł. i w związku z tym należałoby się zastanowić jaki zakres prac wykonać na tym odcinku drogi.
Pan Andrzej Karbowski – spytał czy będzie robiona zajezdnia autobusowa w Cimochach i chodnik.
Wójt odpowiedział, ze wszystkie zadania, które zostały zapisane w budżecie gminy na 2007 rok zostaną zrealizowane. Natomiast, jeżeli chodzi o budowę zajezdni i chodnika w Cimochach to czekamy do 11 czerwca, kiedy wejdzie w życie nowa ustawa o zamówieniach publicznych. Jeżeli chodzi o współfinansowanie remontów dróg powiatowych to zostało podpisane porozumienie na remont ulicy Tunelowej w Wieliczkach, remont chodnika w Wieliczkach od Banku w kierunku szkoły, na przebudowę skrzyżowania na ulicy Jeziornej i położenie chodnika w kierunku byłej Piekarni.
Pan Józef Łapiński – spytał kiedy będzie robiona zajezdnia w Sobolach.
Wójt - odpowiedział, ze zajezdnia wykonana zostanie w okresie wakacyjnym.
Więcej pytań i uwag nie wniesiono.
W ocenie radnych realizacja dochodów i wydatków w I kwartale przebiegała prawidłowo. Informacja z wykonania budżetu za I kwartał 2007 roku został przyjęta poprzez głosowanie jednogłośnie.
/ Informacja z wykonania budżetu za I kwartał 2007 roku w załączeniu./
Do punktu 5. Informację na temat stanu prac melioracyjnych na terenie gminy przedstawił Jan Jakimowicz Wójt Gminy.
Ogólny stan zmeliorowanych gruntów wynosi 37% do powierzchni użytków rolnych na terenie gminy. Powracając do roku 1982 ( takimi danymi dysponuje Urząd Gminy ), stan zmeliorowanych gruntów przedstawiał się ogółem 2683,4 ha w tym zdrenowane 1558,0 ha.
Porównując dane z początku lat 1980 i stan na koniec ub. roku wzrost ten wyniósł ogółem 989 ha, w tym zdrenowane 934 ha. Wynikło to dzięki przeprowadzeniu inwestycji melioracyjnych w tych latach, za częściową odpłatnością właścicieli gruntów, w ramach zadania Gąsiorowo II, Nory I, Nory II, Nory III i Dorsze II, które objęły grunty PGR Gąsiorówko wieś Puchówka, Guty, Kleszczewo, Starosty, Szeszki oraz PGR Nory. Od 3-ech lat trwa meliorowanie gruntów wsi Szeszki i Cimochy, które z powodu ograniczonych środków pieniężnych może przedłużyć się do 2007 roku. Potrzeby w zakresie kompleksowego zmeliorowania gruntów w naszej gminie występują we wsiach Cimoszki, Olecko Małe część wsi Cimochy oraz wsi Wojnasy i Rynie gdzie grunty nie były objęte inwestycją melioracyjną w ramach zadania Wilkasy ( lata 70). Z ramienia Wójta i Urzędu Gminy czynione są starania o wprowadzenie nowych inwestycji melioracyjnych na gruntach, które tego najbardziej wymagają.
W zakresie utrzymania urządzeń melioracji podstawowych środki na ich utrzymanie pozyskiwane są z budżetu Państwa przez Zarząd Melioracji i Urządzeń Wodnych w Olsztynie. Prace konserwacyjne są wykonywane w rozmiarach, na jakie pozwalają środki finansowe. Roboty wykonywane są przez Gospodarstwo Pomocnicze Zarządu Melioracji i Urządzeń Wodnych w Olsztynie.
Pan Wiesław Jasiński – spytał, czy robiona była melioracja rowu przez las w Krupinie w związku z wcześniej zgłaszaną interpelacją. Wójt odpowiedział, że wykonanie melioracji w tym miejscu po ostatnim posiedzeniu sesji przekazał Panu Aleksandrowi Bielawskiemu i nie jest w stanie odpowiedzieć, czy została wykonana.
Pan Andrzej Sadłowski –zgłosił wykonanie melioracji na jego polu, która była robiona 2 lata temu i na wiosnę zawsze pole jego i sąsiadów jest zalewane.
Wójt odpowiedział, że przekaże informację Panu Aleksandrowi Bielawskiemu, który pojedzie i obejrzy to miejsce.
Więcej pytań i uwag nie wniesiono.
Informacja na temat prowadzonych prac melioracyjnych w gminie została przyjęta poprzez głosowanie jednogłośnie -(14 głosami „za”.)
/Informacja na temat prowadzonych prac melioracyjnych w gminie w załączeniu./
Do punktu 6. Informację na temat stanu czystości i porządku w gminie przedstawił Pan Jan Jakimowicz Wójt Gminy.
Wójt powiedział, że Urząd Gminy wykorzystuje własny transport do odbioru od właścicieli nieruchomości odpadów gromadzonych i wystawianych w wyznaczonych miejscach w dniu odbioru. Zbiórką odpadów komunalnych objęto większość mieszkańców gminy. Teren gminy jest podzielony na trzy trasy z wyszczególnieniem miejscowości oraz dni miesiąca, w których odbierane są odpady.
Taka zbiórka odpadów będzie trwać nie dłużej niż do końca 2009 roku. Później wszystkie wysypiska, które funkcjonują na terenie kraju, zgodnie z wymogami Unii Europejskiej, muszą być dostosowane do odpowiednich standardów, co wiąże się z bardzo dużymi nakładami finansowymi. Natomiast jeżeli chodzi o naszą gminę to 2 lata temu przystąpiliśmy do Związku Międzygminnego Gospodarka Komunalna w Ełku, pod kątem budowy wspólnego wysypiska w miejscowości Siedliska koło Ełku, które zostanie dostosowane do standardów Unii Europejskiej i do tego związku należą powiaty ełcki, olecki, gołdapski i część powiatu piskiego.
Wójt powiedział, że odpady komunalne z osiedla Spółdzielni Mieszkaniowej w Wieliczkach gromadzone są w kontenerze KP-7 i wywożone na gminne składowisko odpadów w Niedźwiedzkich przez Zakład Usługowy ,,PUCUŚ’’ Krystyna Domaradzka w Olecku, przeciętnie 4 razy w miesiącu. Odpady komunalne z osiedla w Norach należącego do Spółdzielni Mieszkaniowej ,,MAZURY’’ Lesk gromadzone są w kontenerze KP-7 i wywożone przez Przedsiębiorstwo Gospodarki Komunalnej w Olecku na miejskie wysypisko odpadów w Olecku, 2 – 3 razy w miesiącu. Od stycznia 2007 roku do końca kwietnia od mieszkańców oraz z nieruchomości komunalnych odebrano własnym transportem ok. 68 ton odpadów.
Na terenie gminy ustawionych jest 55 sztuk koszy na odpady o poj.20 -30 – 40 litrów. Opróżniane koszy odbywa się w dniach zbiórki odpadów transportem gminy co 2 tygodnie, a w razie konieczności częściej.
Od dwóch lat organizowany jest konkurs ,,Najładniejsza posesja w gminie Wieliczki’’ co również ma niewątpliwy wpływ na wygląd obejść gospodarstw i posesji.
Pan Marian Głębocki - zgłosił potrzebę wpłynięcia na właściciela posesji w miejscowości Niedźwiedzkie, która jest zaniedbana i porośnięta chwastami.
Informacja dotycząca utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Wieliczki w wyniku przeprowadzonego głosowania została przyjęta poprzez głosowanie jednogłośnie (14 głosami ”za”).
/Informacja dotycząca utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Wieliczki w załączeniu./
Do punktu 7. Wójt poinformował, że uchwała w sprawie zbycia nieruchomości dot. mieszkania i budynku gospodarczego w miejscowości Nory po zmarłym państwie Telzner i ich synu. Zmarli nie pozostawili spadkobierców, tak więc gmina wystąpiła do sądu o stwierdzenie nabycia spadku. Po trwającym ponad rok postępowaniu sądowym staliśmy się właścicielami nieruchomości. Dodać należy, że jest ona obciążona długiem w granicach ok. 20 tys.zł. wobec Spółdzielni Mieszkaniowej. Stąd też pieniądze ze sprzedaży pokryją powstały dług i pozostanie jeszcze z tego pewna kwota.
Do przedstawionej informacji radni nie wnieśli uwag ani zastrzeżeń.
Odczytano projekt uchwały w sprawie zbycia nieruchomości przyjmując 14 głosami „za”.
( Uchwała Nr VI/35/07 w załączeniu).
Do punktu 8. Wójt powiedział, że na ostatnim posiedzeniu sesji Rada Gminy odstąpiła od podejmowania uchwały w sprawie przyznania pierwszeństwa w nabywaniu lokali i były ustalenia radnych, aby do tematu powrócić na najbliższej sesji. Wójt przypomniał, że podjęcie tej uchwały związane jest z umożliwieniem dotychczasowym dzierżawcom lokali użytkowych pierwszeństwa w ich wykupie i jeżeli zechcą nabyć ten lokal, to będą mogli nabyć go w drodze bezprzetargowej. Na dzień dzisiejszy takich lokali na terenie gminy jest 6 tj. jedno pomieszczenie w Wieliczkach wynajmuje Pani Grażyna Żurawska, w Cimochach Pan Trochim i Pani Kruszniewska, w Wilkasach cześć świetlicy wynajmuje Pani Bożena Sienkiewicz, w Markowskich przy remizie wynajmuje Pani Beata Ostrowska, w Kleszczewie pomieszczenie po Poczcie wynajmuje Pan Rydzewski.
Do przedstawionego projektu uchwały radni nie wnieśli uwag ani zastrzeżeń.
Odczytano projekt uchwały w sprawie przyznania pierwszeństwa w nabywaniu lokali przyjmując 14 głosami „za”.
( Uchwała Nr VI/36/07 w załączeniu).
Do punktu 9. Przewodniczący powiedział, ze podjęcie uchwały w sprawie przekazania do korzystania mienia gminnego sołectwu Wilkasy wynikło z uchwały jaką podjęła Rada Sołecka Wilkas na zebraniu wiejskim w dniu 29 marca 2007 r. w sprawie przejęcie świetlicy do korzystania na zasadzie zwykłego zarządu. Sprawa dotycząca przekazania świetlicy dla Rady Sołeckiej Wilkas była przedmiotem posiedzenia komisji stałych, które odbyło się w dniu 18 maja i na tym posiedzeniu zapadły ustalenia, co do przekazania sołectwu Wilkasy nieruchomości zabudowanej budynkiem świetlicy w miejscowości Wilkasy. W związku z tym należy podjąć w tej sprawie stosowną uchwałę.
Radny Andrzej Klinicki – był zainteresowany, jak mieszkańcy Wilkas zamierzają korzystać z przekazanej świetlicy, czy mają jakiś pomysł na ożywienie życia kulturalnego w swojej wsi.
Na to zagadnienie zarówno radny ze wsi Wilkasy jak i sołtys sołectwa Wilkasy nie byli w stanie na dzień dzisiejszy odpowiedzieć.
Do przedstawionej informacji radni nie wnieśli uwag ani zastrzeżeń.
Odczytano projekt uchwały w sprawie przekazania do korzystania mienia gminnego sołectwu Wilkasy przyjmując 14 głosami „za”.
( Uchwała Nr VI/37/07 w załączeniu).
Do punktu 10. Przewodniczący powiedział, że zmiana uchwały w sprawie wynagrodzenia Wójta związana jest z tym, że ostatnia podwyżka wygrodzenia Wójta wprowadzona była uchwałą z dnia 22 grudnia 2004 r., tak więc przez ponad dwa lata wynagrodzenie Wójta utrzymywane było na tym samym poziomie, a mogło wzrastać o co najmniej coroczny wskaźnik wzrostu wynagrodzeń. W tym czasie pracownicy urzędu gminy mieli takie regulacje przewidziane ustawowo. Biorąc pod uwagę udzielenie w miesiącu kwietniu absolutorium Wójtowi jak również owocną pracę, czego odzwierciedleniem jest realizacja zadań inwestycyjnych w gminie, wykonywanie budżetu oraz to, że od początku pełnienia funkcji Wójt swoje obowiązki wykonuje sam, bez powołanego zastępcy, podwyżka jest zasadna.
Do przedstawionej propozycji podwyższenia wynagrodzenia radni nie wnieśli uwag ani zastrzeżeń i podjęli w tej sprawie stosowną uchwałę.
Odczytano projekt uchwały w sprawie zmiany uchwały w sprawie zmiany wynagrodzenia Wójta przyjmując 14 głosami „za”.
( Uchwała Nr VI/38/07 w załączeniu).
Do punktu 11. Zmiany w budżecie gminy na 2007 rok związane są z wprowadzeniem do budżetu gminy ponadplanowych dochodów z tytułu: sprzedaży działek nad jeziorem i budowlanych, z tytułu partycypacji w kosztach przyłączy wodociągowych, wpływów z opłat za użytkowanie wieczyste, podatku od czynności cywilnoprawnych, podatku dochodowego od osób prawnych. Pozostałe zwiększenie dochodów wynika z analizy wykonania dochodów za I kwartał.
Z wprowadzonych ponadplanowych dochodów proponuje się zwiększenie wydatków z przeznaczeniem na zakup materiałów do hydroforni (zwiększone wydatki spowodowane są awarią urządzeń w hydroforniach), dofinansowanie remontu dróg powiatowych i remontu zajazdu autobusowego w Cimochach, przekazaniem środków na przebudowę Szpitala Powiatowego w Olecku, przeznaczeniem środków finansowych na prace remontowe w budynku urzędu (odnowienie pomieszczeń biurowych, wymiana drzwi), zakup licencji na oprogramowanie do gospodarki komunalnej, USC; Zmniejszono wydatki na ochotnicze straże pożarne- o kwotę 50.000 zł. Zrezygnowano z rozbudowy świetlicy i pomieszczeń socjalnych przy OSP Wieliczki, w związku ze znacznym wzrostem cen materiałów budowlanych, zmniejszono wydatki w dziale gospodarka ściekowa i ochrona wód o kwotę 46.000 zł, z przeznaczeniem na pokrycie wydatków w pozostałych rozdziałach, wprowadzono wydatki w rozdziale 90015- oświetlenie ulic- na remont oświetlenia we wsi Godziejewo, tj. kwotę 11.000 zł, zwiększono wydatki w rozdz. 90095- pozostała działalność o kwotę 27.699 zł na remont boiska nad jeziorem, wprowadza się zadanie (w ramach posiadanych środków) ocieplenie stropodachu w Ośrodku Zdrowia w Wieliczkach. Proponuje się zmniejszyć wartość planowanych kredytów na 2007 r. W wyniku uzyskanych dochodów ze sprzedaży działek zrezygnowano z zaciągnięcia kredytu na wodociąg Kleszczewo – Puchówka w w/w kwocie.
Pozostałe zmiany dotyczą zmiany klasyfikacji wcześniej uchwalonych wydatków oraz przeniesień planów wydatków uzupełniając braki na nieprzewidziane wydatki.
Odczytano projekt uchwały w sprawie zmian w budżecie gminy na 2007 rok. przyjmując 14 głosami „za”.
( Uchwała Nr VI/39/07 w załączeniu).
Do punktu 12. Przewodniczący przedstawił wystąpienie Prezesa Sądu Okręgowego w Olsztynie określające ilość ławników, którzy powinni być wybrani przez Radę Gminy na kadencję 2008-2011, i tak do Sądu Rejonowego w Olecku należy wybrać spośród mieszkańców gminy 2 ławników i 1 ławnika do Sądu Rejonowego w Ełku do orzekania w sprawach prawa pracy. Sprawy te wymagają podjęcia działań w tym kierunku tj. muszą być wysłane w tej sprawie ogłoszenia z określeniem zasad ubiegania się na funkcję ławnika.
Następnie Przewodniczący przedstawił wniosek Pana Piotra Pogorzelskiego z Markowskich dotyczący sprzedaży części działki o numerze 45 ( droga), która przylega do jego działki nr 44. Pan Pogorzelski, stwierdza, że jego zabudowania znajdują się w pasie drogowym a z drogi tej, którą chciałby kupić, nikt z mieszkańców nie korzysta.
W wyniku przeprowadzonej dyskusji ustalono, że w miesiącu czerwcu komisja Rady Gminy pojedzie w teren, aby obejrzeć przebieg tej drogi.
W dalszej kolejności Wójt przedstawił stanowisko Regionalnej Izby Obrachunkowej zabraniające dofinansowywania przydomowych oczyszczalni ścieków. Wójt powiedział, że w dniu 25 maja 2007 roku odbyła się II Konferencja Samorządowa „Warmia-Mazury-Powiśle” w Olsztynie, na której to powstała propozycja, aby gminy Olecko, Wieliczki, Kowale Oleckie stworzyło wspólny projekt, który umożliwiłby łatwiej pozyskać dofiansowanie z Programu Operacyjnego na skanalizowanie miejscowości Wieliczki.
Pan Marian Głębocki zgłosił konieczność naprawienia mostku w miejscowości Niedźwiedzkie, który się zapada.
Pan Andrzej Klinicki – zwrócił się z prośbą o wystosowanie wniosku do Telekomunikacji z zapytaniem, czy w najbliższym czasie jest planowane podłączenie sieci internetowej w Kleszczewie.
Przewodniczący odpowiedział, że wystosowany zostanie wniosek do Telekomunikacji w sprawie wskazania terminu podłączenia sieci internetowej.
Pan Piotr Skrocki – zwrócił się z prośbą aby zgłosić do Powiatowego Zarządu Dróg konieczność wycięcia topoli w miejscowości Cimoszki.
Wójt odpowiedział, że zostanie wystosowany w tej sprawie wniosek do Powiatowego Zarządu Dróg.
Pan Wiesław Domel – zgłosił poprawienie nawierzchni drogi Rynie-Wojnasy, wycięcie drzew, które utrudniają na tym odcinku poruszanie się pojazdami.
Pan Marian Żukowski - zgłosił porównanie drogi Wojnasy-Szczodruchy.
Pan Jerzy Nowak zwrócił się z prośbą o wybudowanie świetlicy dla mieszkańców Nor.
Wójt powiedział, że koszt wybudowania budynku świetlicy byłby bardzo duży.
W wyniku przeprowadzonej dyskusji Przewodniczący powiedział, że spotka z Panem Marianem Hościło z Nor i porozmawia na temat umożliwienia użyczenia jednego z pomieszczeń, które są jego własnością, z przeznaczeniem na świetlicę.
Do punktu 13. Wolnych wniosków nie było.
Protokołowała Przewodniczył Anna Żukowska Henryk Bielawski