Protokoły z sesji Rady Gminy

Protokół nr XIII z dnia 25.04.2008 r.

Protokół Nr XIII/2008

z obrad XIII Sesji Rady Gminy Wieliczki

odbytej w dniu 25 kwietnia 2008 r.

 

 

Posiedzenie sesji odbyło się w sali konferencyjnej w urzędu gminy, rozpoczęło się o godz. 1200 i zakończyło o 13 30.

W sesji na stan 15-tu radnych uczestniczyło 12-tu radnych. W posiedzeniu nie uczestniczył radny Andrzej Karbowski , Andrzej Jasiński, Dariusz Piekarski, którzy usprawiedliwili nieobecność.

Ponadto w Sesji udział wzięli:

-         Jan Jakimowicz - Wójt Gminy

-         Barbara Masłowska - Sekretarz Gminy

-         Wiesława Dowejko - Skarbnik Gminy

-         Marta Ankianiec  - dziennikarka gazety „Głos Olecka\"

Pan Henryk Bielawski Przewodniczący Rady Gminy dokonał otwarcia Sesji, powitał przybyłych na posiedzenie radnych, sołtysów,  zaproszonych gości, stwierdził quorum
i prawomocność podejmowanych uchwał.

Następnie przedstawił wniosek Wójta Gminy dotyczący wprowadzenia do porządku obrad dodatkowego punktu tj.: Podjęcie uchwały w sprawie zbycia nieruchomości. Podjęcie uchwały związane jest z zakończona procedurą założenia księgi wieczystej dla nieruchomości oznaczonej Nr geod. 29/1 położonej w obrębie wsi Krupin gm. Wieliczki. Wartość nieruchomości przewyższa kwotę 20 tys.zł., stąd też potrzebna jest zgoda Rady Gminy na jej przeznaczenie do zbycia.

Przewodniczący zaproponował aby, po punkcie 8 - w sprawie zmian w budżecie gminy na 2008 r. wprowadzić punkt 9- Podjęcie uchwały w sprawie zbycia nieruchomości.

Do przedstawionej zmiany w porządku obrad radni nie wnieśli uwag.

Następnie Przewodniczący poddał pod głosowanie wprowadzoną zmianę do porządku obrad polegającą na wprowadzeniu dodatkowego punktu.

Radni w głosowaniu jednogłośnie - 12 głosami „za\" opowiedzieli się za wprowadzeniem do porządku obrad w/w punktu.

Porządek obrad po zmianach:

1.      Otwarcie sesji i przyjęcie porządku obrad.

2.      Przyjęcie protokółu z ostatniej Sesji.

3.      Interpelacje i odpowiedzi na interpelacje radnych.

4.      Przyjęcie sprawozdania z wykonania budżetu gminy za 2007 r. i udzielenie absolutorium Wójtowi Gminy.

5.      Analiza realizacji budżetu gminy za I kwartał 2008 r.

6.      Podjęcie uchwały w sprawie ustalenia stawek procentowych opłaty adiacenckiej.

7.      Podjęcie uchwały w sprawie zmiany Statutu Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Wieliczkach.

8.      Zmiany w budżecie gminy na 2008 r.

9.      Podjęcie uchwały w sprawie zbycia nieruchomości.

10.  Sprawy różne.

11.  Wolne wnioski.

 

W wyniku przeprowadzonego głosowania radni w głosowaniu 12 głosami „za\" ( jednogłośnie ) opowiedzieli się za przyjęciem przedstawionego porządku obrad po dokonanych zmianach.

 

Do punktu 2.

            Przewodniczący Rady Gminy poinformował, że protokół z obrad Sesji Rady Gminy odbytej w dniu 19 marca 2008 r. był do wglądu w Urzędzie Gminy w Wieliczkach . Do protokołu nie wniesiono uwag ani zastrzeżeń. Radni nie wymagali odczytywania protokółu, przyjmując go w głosowaniu jednogłośnie.

 
Do punktu 3.


Interpelacji nie zgłoszono.

Do punktu 4 .

            Wójt przedstawił sprawozdanie z wykonania budżetu za 2007 r.  Za 2007 rok zrealizowano dochody w kwocie 8.774.508,36 zł, tj. 99,4 %.

            Do przedstawionej informacji na temat zrealizowanych dochodów w 2007 r. radni
nie wnieśli uwag ani zastrzeżeń. W ocenie radnych realizacja dochodów w 2007 r. przebiegała prawidłowo.

Realizacja wydatków w 2007 r. na plan   8.862.145 zł  wyniosła 8.570.062,22 zł, tj.  96,7%

Do przedstawionej informacji na temat zrealizowanych wydatków w 2007 r. radni nie wnieśli uwag ani zastrzeżeń. W ocenie radnych realizacja zaplanowanych wydatków przebiegała prawidłowo.

/ Szczegółową informację na temat przebiegu wykonania budżetu za 2007 przedstawia informacja o przebiegu wykonania budżetu za 2007 r., która stanowi załącznik do protokołu./

            W dyskusji radni podkreślali, że realizacja budżetu w ciągu całego roku przebiegała prawidłowo, nie było żadnych zagrożeń ani naruszeń dyscypliny budżetowej. Zrealizowane zostały zamierzenia inwestycyjne zaplanowane na 2007 r., a Wójt właściwie zarządzał budżetem gminy.

            Następnie Radny Jan Kopiczko przewodniczący Komisji Rewizyjnej odczytał opinię komisji w sprawie wykonania budżetu gminy za 2007 r. oraz wniosek komisji w sprawie udzielenia absolutorium Wójtowi Gminy.

W dalszej kolejności Przewodniczący Rady Gminy odczytał uchwałę Nr 83/08 Składu Orzekającego Regionalnej Izby Obrachunkowej w Olsztynie z dnia 20 marca 2008 r. w sprawie wydania opinii o przedłożonym przez Wójta Gminy Wieliczki sprawozdaniu z wykonania budżetu Gminy za 2007 r. oraz Uchwałę Nr 57/08  Składu Orzekającego  Regionalnej Izby Obrachunkowej z dnia 18 marca 2008 roku w sprawie zaopiniowania wniosku Komisji Rewizyjnej Rady Gminy Wieliczki o udzielenie absolutorium dla Wójta Gminy Wieliczki za 2007 r.

Następnie Przewodniczący Rady Gminy odczytał uchwałę w sprawie udzielenia Wójtowi Gminy absolutorium z tytułu wykonania budżetu za 2007 r. i przeprowadzono głosowanie przyjmując 12 głosami „za\" (jednogłośnie) ( Uchwała Nr XIII/80/08 w załączeniu).

Do punktu 5.


            Pani Skarbnik omówiła wykonanie budżetu za I kwartał 2008 r. Realizacja dochodów za I kwartał br. na plan 8.509.022 zł. wyniosła 2.718.121 zł, tj. 31,9% Dobrze przebiegała realizacja podatków stanowiących dochody własne gminy. Spływ podatków za analizowany okres od osób prawnych wyniósł 34,8%, a od osób fizycznych 30,5%. 

              Realizacja wydatków za I kwartał br. na plan 8.592.502 zł wyniosła 2.084.354 zł, tj. 24,2% . Realizacja wydatków w I kw. polegała na realizacji zadań bieżących tj. poniesiono

wydatki inwestycyjne i majątkowe polegające na wykonaniu dokumentacji kosztorysowej wodociągu do Gąsiorowa, zakupiono 3 wiaty przystankowe, przekazano w całości dotacje na

rozbudowę Szpitala w Olecku. Przekroczenie 25% wykonania wydatków w niektórych działach wiąże się z wypłatą dodatkowego wynagrodzenia rocznego. Podpisano porozumienie z Województwem Warmińsko-Mazurskim ( Zarządem Dróg Wojewódzkich w Olsztynie ) na

„ Budowę chodnika od m. Wieliczki do m. Niedźwiedzkie\". Realizacja planowanych zadań
w I kwartale roku ogranicza się przeważnie do ich przygotowania.

            Przewodniczący Rady podkreślił, że realizacja budżetu przebiegała dobrze i nie ma obaw, co do jego dalszej realizacji.

            Wójt poinformował o przyznanym dofinansowaniu w wysokości 60 tys.zł. z Funduszu Ochrony Gruntów Rolnych na dalszy etap remontu drogi Wilkasy-Wojnasy. W chwili obecnej opracowywana jest dokumentacja na budowę chodnika do Niedźwiedzkich, remont świetlicy w Cimochach oraz na kanalizację Wieliczki-Olecko. Dokonano wymiany okien
w budynku świetlicy w Wojnasach.

Więcej spraw nie poruszono.

Do przedstawionej realizacji wydatków i dochodów w I kwartale 2008 r. radni nie wnieśli uwag ani zastrzeżeń. W ocenie radnych realizacja dochodów i wydatków w I kwartale przebiegała prawidłowo.

/ Informacja z wykonania budżetu gminy za I kwartał 2008 r. w załączeniu./

Do punktu 6.

         Wójt przypomniał, że projekt uchwały w sprawie opłaty adiacenckiej  został wycofany z porządku obrad poprzedniej sesji, w związku z koniecznością ponownego przeanalizowania wysokości stawek przyjętej opłaty adiacenckiej. Na posiedzeniu komisji
w dniu 11 kwietnia radni ponownie przeanalizowali projekt tej uchwały.

Podjęcie uchwały wynikło z zaleceń pokontrolnych Regionalnej Izby Obrachunkowej. Przepisy ustawy o gospodarce nieruchomościami stanowią, że właściciele nieruchomości uczestniczą w kosztach budowy urządzeń infrastruktury technicznej przez wnoszenie na rzecz gminy opłat adiacenckich. Wójt może w drodze decyzji ustalić opłatę adiacencką każdorazowo po stworzeniu warunków do podłączenia infrastruktury technicznej albo po stworzeniu warunków do korzystania z wybudowanej drogi. Urządzeniem infrastruktury technicznej jest np. gazociąg, wodociąg, kanalizacja, elektryczność. Urządzenia te wpływają na to, że wzrasta wartość nieruchomości i jeżeli zostały one wybudowane przez gminę to właściciele tych działek powinni ponosić koszty związane z ich wybudowaniem.  

Proponuje się ustalenie stawki procentowej opłaty adiacenckiej z tytułu wzrostu wartości nieruchomości w wyniku podziału dokonanego na wniosek właściciela lub użytkownika wieczystego, który wniósł opłaty roczne za cały okres użytkowania tego prawa, na 30%  wzrostu wartości nieruchomości. Wysokość stawki procentowej opłaty adiacenckiej z tytułu wzrostu wartości nieruchomości w wyniku budowy urządzeń infrastruktury technicznej albo stworzenia warunków do korzystania z wybudowanej drogi na 50% różnicy między wartością jaką nieruchomość miała przed wybudowaniem urządzenia lub drogi a wartością jaka ma nieruchomość po ich wybudowaniu. Środki finansowe pozyskiwane z tytułu opłaty adiacenckiej stanowić będą dochód własny gminy.

 

Do przedstawionego projektu uchwały radni nie wnieśli uwag ani zastrzeżeń.

 

Odczytano uchwałę w sprawie powołania opłaty adiacenckiej i przyjęto ją  w głosowaniu jednogłośnie ( Uchwała Nr XIII /81/08 w załączeniu ).

 

Do punktu 7.


Wójt wyjaśnił, że zmiany w Statucie Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej polegają na dodaniu do statutu zadań, które GOPS wykonuje, a nie są ujęte w statucie - chodzi konkretnie o prowadzenie spraw związanych z zaliczką alimentacyjną. W związku z tym „§ 7 otrzyma brzmienie: do zadań Ośrodka należy również prowadzenie postępowania, przyznawanie i wypłata świadczeń rodzinnych i pielęgnacyjnych, a także realizacja zaliczki alimentacyjnej oraz postępowanie wobec dłużników alimentacyjnych\".

 

Do przedstawionego projektu uchwały radni nie wnieśli uwag ani zastrzeżeń.

 

Odczytano uchwałę w sprawie zmian w Statucie Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej i przyjęto ją  w głosowaniu jednogłośnie ( Uchwała Nr XIII /82/08 w załączeniu ).

 
Do punktu 8.


            Pani Skarbnik przedstawiła zmiany w budżecie gminy na 2008 r.
/ projekt uchwały w sprawie zmian w budżecie gminy na 2008 r. w załączeniu./

Odczytano uchwałę w sprawie zmian w budżecie gminy na 2008 r. i przyjęto ją  w głosowaniu jednogłośnie ( Uchwała Nr XIII /83/08 w załączeniu ).

 

Do punktu 9.


            Wójt omówił projekt uchwały w sprawie zbycia nieruchomości. Podjęcie tej uchwały związane jest z przeznaczeniem do zbycia nieruchomości oznaczonej Nr geod.29/1 położonej w obrębie wsi Krupin gm. Wieliczki ( budynek po byłej szkole podstawowej ). Wartość nieruchomości przewyższa kwotę 20 tys.zł, stąd też potrzebna jest zgoda Rady Gminy na przeznaczenie do zbycia.

Do przedstawionego projektu uchwały nie wniesiono uwag ani zastrzeżeń.

Odczytano uchwałę w sprawie zmian zbycia nieruchomości i przyjęto ją  w głosowaniu jednogłośnie ( Uchwała Nr XIII /84/08 w załączeniu ).

 

Do punktu 10.

            W sprawach różnych Radny Andrzej Jankowski - zaproponował podjęcie uchwały zwalniającej z podatku osoby rozpoczynające działalność na terenie naszej gminy.

            Przewodniczący - powiedział, że stosowanie ulgi w stosunku do jednej grupy byłoby nieuczciwe. Zaproponował aby do tematu powrócić przy opracowywaniu stawek podatkowych na 2009 rok.

            Radny Andrzej Jankowski - wyjaśnił, że chodzi mu o ulgi dla przedsiębiorców, którzy rozbudowują działalność lub zatrudniają wiele osób.

            Wójt - powiedział, że przygotowany zostanie projekt stosownej uchwały.

            Wójt - poinformował, że 11 maja o godz.1300 na stadionie w Wieliczkach odbędzie się festyn sportowo-pożarniczy, z kolei 1 czerwca odbędzie się festyn rodzinny z okazji Obchodów Dnia Rodziny.

            Następnie poinformował o zakończonym zagospodarowywaniu placu zabaw przy Przedszkolu, który to został powiększony i ogrodzony.

            Sołtys sołectwa Niedźwiedzkie Jan Grabowski - zgłosił potrzebę dowiezienia żwiru na drogę w Niedźwiedzkich za wiaduktem w kierunku drogi na Markowskie.

            Wójt - odpowiedział, że od najbliższego wtorku wszystkie drogi w gminie będą żwirowane.

 

Do punktu 11.

Wolnych wniosków nie było.

 

Przewodniczący dokonał zamknięcia obrad.

 

Protokołowała                                                                                              Przewodniczył

Anna Żukowska                                                                                           Henryk Bielawski

Rejestr zmian

Dokument wytworzony przez: Samodzielne stanowisko ds. organizacyjnych i obsługi rady
Osoba odpowiedzialna za treść dokumentu: Anna Żukowska
Data wprowadzenia dokumentu do BIP: 17 października 2008 08:11
Dokument wprowadzony do BIP przez: Marek Kowalewski
Ilość wyświetleń: 1259
17 października 2008 08:11 (Marek Kowalewski) - Utworzenie dokumentu.