UCHWAŁA Nr IV/20/07
Rady Gminy Wieliczki
z dnia 9 lutego 2007 r.
w sprawie odmowy stwierdzenia wygaśnięcia mandatu Wójta Gminy Wieliczki Na podstawie art.18 ust.2 pkt. 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 roku samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1591; zm.: z 2002r. Nr 23,poz.220, Nr 62, poz.558, Nr 113, poz.984, Nr 153, poz.1271, Nr 214, poz.1806, z 2003r. Nr 80, poz.717, Nr 162, poz.1568, z 2004r. Nr 153, poz.1271,Nr 116, poz.1203, Nr 214, poz.1806, z 2005r. Nr 172, poz.1441, z 2006r. Nr17, poz.128, Nr 102, poz.1055, Nr 181, poz.1337) i art.26 ust.1 pkt. 1a i ust.2 ustawy z dnia 20 czerwca 2002r. o bezpośrednim wyborze wójta, burmistrza i prezydenta miasta (Dz. U. Nr 113, poz.984, Nr 127, poz. 1089, Nr 214, poz.1806, z 2004r. Nr 102, poz.1055, z 2005r. Nr 175, poz. 1457) uchwala się, co następuje:
§ 1.
Po wysłuchaniu Wójta Gminy, Rada Gminy Wieliczki odmawia stwierdzenia wygaśnięcia mandatu Wójta Gminy Wieliczki Jana Jakimowicza po stwierdzeniu, że nie zachodzi podstawa do jego wygaśnięcia w związku z nie złożeniem w terminie oświadczenia o działalności gospodarczej prowadzonej przez małżonka.
§ 2.
Wykonanie uchwały powierza się Przewodniczącemu Rady Gminy.
§3.
Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.
Przewodniczący Rady Gminy Henryk Bielawski UZASADNIENIE
Istotą Uchwały było rozstrzygniecie, czy wobec złożenia przez Wójta Gminy Wieliczki oświadczenia o działalności gospodarczej małżonki wystąpiła przesłanka wskazana w art.26 ust.1 pkt.la ustawy z dnia 20 czerwca 2002r. o bezpośrednim wyborze wójta, burmistrza i prezydenta miasta (Dz.U.Nr 113, poz.984 z późn.zm.) uzasadniająca stwierdzenie wygaśnięcia mandatu.
W wyniku oceny wyjaśnień złożonych przez Wójta i analizy stanu prawnego, Rada
uznała, iż brak jest podstaw do stwierdzenia wygaśnięcia mandatu. Wójt Gminy Wieliczki wybrany w dniu
12 listopada 2006 r. oświadczenie dotyczące działalności gospodarczej małżonki złożył w Urzędzie Gminy w Wieliczkach w dniu
12 grudnia 2006 r., a więc w trzydziestym dniu od dnia wyboru, co potwierdza pracownica Urzędu Gminy, prowadząca sprawy kadrowe. Powyższe fakty świadczą, że oświadczenie zostało złożone w ustawowym terminie. Podkreślić należy, że stosownie do treści art.65 § 2 KPA podanie wniesione do organu niewłaściwego przed upływem przepisanego terminu uważa się za wniesione z zachowaniem terminu.
W ocenie Rady nie nastąpiło uchybienie terminu złożenia oświadczenia. Dla rozstrzygnięcia kwestii skutków uchybienia terminu w złożeniu przez Wójta oświadczenia o działalności gospodarczej małżonki decydujące znaczenie miała także interpretacja przepisów art.24j ust.1 i ust.3 oraz art.24k ust.1 pkt.2 ustawy o samorządzie gminnym. Przepisy powyższej ustawy nie traktują 30-dniowego terminu do złożenia oświadczenia o działalności gospodarczej małżonka jako terminu nieprzekraczalnego. Upływ 30 dni nie skutkuje utratą możliwości złożenia oświadczenia w terminie późniejszym. Uchybienie temu terminowi nie może zatem powodować skutków w sferze praw i obowiązków Wójta wybranego w demokratycznych wyborach i to skutków tak drastycznych jak wygaśnięcie mandatu.
W ocenie Rady przepis art.26 ust.1 pkt. 1a ustawy o bezpośrednim wyborze wójta, burmistrza i prezydenta miasta nie mógł mieć zastosowania, gdyż:
1) stan prawny dotyczący składania oświadczeń majątkowych i informacji o prowadzeniu działalności gospodarczej małżonka jest niejednoznaczny i niejasny, bezzasadnie różnicujący terminy składania oświadczeń,
2) niespójność przepisów w tym zakresie godzi w wywodzoną z art.2 Konstytucji zasadę przyzwoitej legislacji i będzie zakwestionowana przez Trybunał Konstytucyjny,
3) kara w postaci wygaśnięcia mandatu narusza jedną z podstawowych zasad konstytucyjnych - proporcjonalności sankcji do uchybienia,
4) stosując regułę - przepis bardziej szczegółowy wyłącza zastosowanie przepisu bardziej ogólnego - należy uznać, że ustawą szczególna jest ustawa o samorządzie gminnym, ponieważ zawiera ona dokładne regulacje odnoszące się do zakresu przedmiotowego i podmiotowego składania oświadczeń, a także wskazuje odpowiednie terminy i sankcje za ich przekroczenie, a zatem należy stosować tylko i wyłącznie sankcję zawartą w tej ustawie.
Mając na uwadze powyższe, jak również dobro wspólnoty samorządowej, uniknięcie kosztów i zagrożeń wynikających ze stanu tymczasowości
Rada postanowiła odmówić stwierdzenia wygaśnięcia mandatu Wójta Gminy. Przewodniczący Rady Gminy Henryk Bielawski