UCHWAŁA NR XXXVIII/227/2018
RADY GMINY WIELICZKI
z dnia 14 czerwca 2018 r.
w sprawie przyjęcia projektu regulaminu dostarczania wody i odprowadzania ścieków na terenie gminy Wieliczki
Na podstawie art.19 ust.1 ustawy z dnia 7 czerwca 2001r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków (Dz.U. z 2017r., poz.328 ze zm.) Rada Gminy Wieliczki uchwala, co następuje:
§ 1.
Przyjmuje się projekt regulaminu dostarczania wody i odprowadzania ścieków na terenie gminy Wieliczki, stanowiący załącznik do niniejszej uchwały.
§ 2.
Projekt regulaminu podlega przekazaniu do zaopiniowania organowi regulacyjnemu.
§ 3.
Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy.
§ 4.
Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.
Przewodniczący Rady Gminy
Mirosław Borowski
UCHWAŁA Nr / /2018
RADY GMINY WIELICZKI
z dnia ………………….... r.
w sprawie uchwalenia Regulaminu dostarczania wody i odprowadzania ścieków na terenie Gminy Wieliczki
Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15 i art. 40 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2017 r. poz. 1875 ze zm.) oraz art. 19 ust. 3 i 5 ustawy z dnia 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków (Dz. U. z 2017 r., poz. 328 ze zm.) Rada Gminy Wieliczki uchwala, co następuje:
§ 1. Uchwala się Regulamin dostarczania wody i odprowadzania ścieków na terenie Gminy Wieliczki w brzmieniu stanowiącym załącznik do uchwały.
§ 2. Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy Wieliczki.
§ 3. Traci moc uchwała Nr XXXV/245/2013 Rady Gminy Wieliczki z dnia 30 grudnia 2013 r. w sprawie uchwalenia "Regulaminu dostarczania wody i odprowadzania ścieków".
§ 4. Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Warmińsko-Mazurskiego.
ZAŁĄCZNIK
REGULAMIN DOSTARCZANIA WODY I ODPROWADZANIA ŚCIEKÓW
Dział 1.
Postanowienia ogólne
§ 1. Regulamin dostarczania wody i odprowadzania ścieków na terenie Gminy Wieliczki, zwany dalej Regulaminem, został opracowany na postawie przepisów ustawy z dnia 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków.
§ 2. Regulamin określa:
1) minimalny poziom usług świadczonych przez Przedsiębiorstwo wodno-kanalizacyjne;
2) warunki i tryb zawierania umów z odbiorcami usług;
3) sposób rozliczeń w oparciu o ceny i stawki opłat ustalone w taryfie;
4) warunki przyłączenia do sieci;
5) techniczne warunki, określające możliwości dostępu do usług wodociągowo-kanalizacyjnych;
6) sposób dokonywania odbioru przez Przedsiębiorstwo wykonanego przyłącza;
7) sposób postępowania w przypadku niedotrzymania ciągłości usług i odpowiednich parametrów dostarczanej wody i wprowadzanych do sieci kanalizacyjnej ścieków;
8) standardy obsługi odbiorców usług, a w szczególności sposoby załatwiania reklamacji oraz przekazywania informacji dotyczących zakłóceń w dostawie wody i odprowadzaniu ścieków;
9) warunki dostarczania wody na cele przeciwpożarowe.
§ 3.
1. Określenia użyte w regulaminie mają następujące znaczenie:
1) ustawa - ustawa z 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków,
2) Przedsiębiorstwo - przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne w rozumieniu ustawy,
3) Gmina - Gmina Wieliczki, pełniąca funkcję Przedsiębiorstwa,
4) umowa - umowa o zaopatrzenie w wodę lub odprowadzanie ścieków, o której mowa w art. 6 ust. 1 ustawy,
5) wewnętrzna instalacja wodociągowa - układ przewodów wody zimnej w nieruchomości wraz z armaturą i wyposażeniem, mającym początek w miejscu połączenia przewodu z zaworem odcinającym tę instalację od wodomierza głównego, umieszczonego na przyłączu wodociągowym, a zakończenie w punktach czerpalnych wody,
6) wodomierz podlicznik - dodatkowy wodomierz zainstalowany na instalacji wewnętrznej Odbiorcy wody, służący do pomiaru ilości wody bezpowrotnie zużytej,
7) wodomierz lokalowy - wodomierz zainstalowany na instalacji wewnętrznej w budynku wielolokalowym, przy punktach czerpalnych wody,
8) zestaw wodomierzowy - wodomierz główny wraz z armaturą umożliwiającą wbudowanie wodomierza głównego w przewód wodociągowy,
9) zawór główny - zawór w zestawie wodomierzowym umieszczony bezpośrednio za wodomierzem głównym lub zawór umieszczony na końcu przyłącza rozdzielający przyłącze od wewnętrznej instalacji wodociągowej,
10) wewnętrzna instalacja kanalizacyjna - układ przewodów kanalizacyjnych w nieruchomości wraz z armaturą i wyposażeniem, mającym początek w miejscu połączenia przewodów z przyborami w budynku (lokalach), a zakończenie na wylocie poziomego przewodu kanalizacyjnego z budynku,
11) studzienka kontrolno-pomiarowa - studzienka stanowiąca miejsce reprezentatywne do poboru próbek ścieków lub pomiaru kontrolnego ilości ścieków,
12) warunki techniczne - wyrażone na piśmie warunki budowy sieci wodociągowej lub kanalizacyjnej oraz podłączenia nieruchomości do tych sieci,
13) przeciwpożarowe zaopatrzenie w wodę - system zapewnienia wody do zewnętrznego gaszenia pożarów oraz osłony obiektów zagrożonych przerzutem ognia, która może być czerpana przez pompy lub sprzęt ochrony przeciwpożarowej,
14) zastępczy punkt poboru wody - punkt poboru wody przeznaczonej do spożycia przez ludzi, wskazany przez Przedsiębiorstwo, np. zdrój uliczny, studnia publiczna, beczkowóz,
15) zawór antyskażeniowy - urządzenie zabezpieczające przed wtórnym zanieczyszczeniem wody w instalacjach i sieciach wodociągowych w wyniku przepływu zwrotnego, stosowane zgodnie z PN-EN 1717 "Ochrona przed wtórnym zanieczyszczeniem wody w instalacjach wodociągowych i ogólne wymagania dotyczące urządzeń zapobiegających zanieczyszczeniu przez przepływ zwrotny",
16) okres obrachunkowy - przyjęty w umowie okres dokonywania rozliczeń za dostarczoną wodę lub odprowadzone ścieki na podstawie taryfy.
2. Niewyjaśnione, a użyte w regulaminie określenia techniczne mają znaczenie jak w art. 2 ustawy.
§ 4.
1. Niniejszy regulamin obowiązuje na terenie Gminy.
2. Przedsiębiorstwo świadczy usługi zaopatrzenia w wodę lub odprowadzania ścieków wyłącznie na podstawie pisemnej umowy o zaopatrzenie w wodę lub odprowadzanie ścieków, zawartej między Przedsiębiorstwem a Odbiorcą usług.
3. Z Odbiorcami usług korzystających zarówno z usług zaopatrzenia w wodę, jak i z usług odprowadzania ścieków, Przedsiębiorstwo może zawrzeć jedną umowę o zaopatrzenie w wodę i odprowadzanie ścieków.
4. Umowy, o których mowa w ust. 2 i 3, powinny wskazywać miejsce i sposób zapoznania się z treścią niniejszego regulaminu.
Dział 2.
Dostawa wody
Rozdział 1
Minimalny poziom usług wodociągowych
§ 5.
1. Przedsiębiorstwo zapewnia:
1) zdolności dostawcze posiadanych urządzeń wodociągowych, zapewniające dostawę wody w ilości określonej w umowie;
2) ciągłość i niezawodność dostaw wody;
3) minimalne ciśnienie w sieci wodociągowej rozdzielczej 0,20 MPa;
4) minimalne ciśnienie w miejscu połączenia przyłącza z siecią wodociągową min. 0,15 MPa;
5) jakość dostarczanej wody, spełniającej wymagania stawiane wodzie przeznaczonej do spożycia przez ludzi.
2. Pomiar wymaganego ciśnienia i ocena jakości dostarczanej wody odbywa się w miejscu zaworu głównego, jeżeli umowa o zaopatrzenie w wodę nie stanowi inaczej.
§ 6. Przedsiębiorstwo ma obowiązek:
1) zapewniania prawidłowego funkcjonowania urządzeń wodociągowych oraz wodomierza głównego;
2) zamontowania wodomierza głównego na przyłączu oraz przestrzegania okresu legalizacji;
3) dokonywania demontażu wodomierza głównego, w przypadku rozwiązania lub wygaśnięcia umowy o zaopatrzenie w wodę;
4) dokonywania włączenia zrealizowanego przyłącza do sieci wodociągowej - na wniosek Odbiorcy wody;
5) prowadzenia systematycznej kontroli jakości dostarczanej wody;
6) nadzorowania usuwania awarii na przyłączu będącym w posiadaniu Odbiorcy wody, na jego koszt.
§ 7. Przedsiębiorstwo ma prawo:
1) kontroli wodomierza głównego, lokalowego i dokonania odczytu ich wskazań oraz dokonania badań i pomiarów;
2) przeprowadzania przeglądów i napraw urządzeń wodociągowych, eksploatowanych;
3) dokonywania odczytu wodomierza, podlicznika oraz wodomierza lokalowego w terminie odczytu wodomierza głównego;
4) przeprowadzania kontroli prac związanych z realizacją przyłącza wodociągowego pod względem zgodności ich realizacji z projektem budowlanym oraz jakości wykonywanych robót;
5) wymagania od inwestora przedstawienia, przed uruchomieniem przyłącza, dokumentów stwierdzających wykonanie obiektu zgodnie z przepisami prawa budowlanego.
§ 8. Odbiorca wody ma prawo:
1) do nieprzerwanych dostaw wody odpowiadającej wymaganiom w zakresie jakości oraz ilości i ciśnienia, określonych w dokumentacji technicznej przyłącza i w zawartej umowie;
2) do zgłaszania Przedsiębiorstwu reklamacji dotyczących nieprawidłowego wykonywania usług przez Przedsiębiorstwo oraz naliczonych należności za dostawę wody;
3) żądania od Przedsiębiorstwa, w uzasadnionych przypadkach, przeprowadzenia sprawdzenia prawidłowości działania wodomierza głównego, a w razie jego niesprawności do wymiany w ciągu 14 dni od daty stwierdzenia niesprawności;
4) do bezpłatnego korzystania z udostępnionego przez Przedsiębiorstwo zastępczego punktu poboru wody przeznaczonej do spożycia przez ludzi;
5) do zgłaszania Przedsiębiorstwu w dwóch kolejnych terminach, kończących okresy obrachunkowe, odczytów wskazań wodomierzy w przypadku braku możliwości ich odczytu przez osobę reprezentującą Przedsiębiorstwo z winy Odbiorcy usług. Każdy następny odczyt wodomierzy wykonany jest wyłącznie przez osobę reprezentującą Przedsiębiorstwo.
§ 9. Odbiorca wody ma obowiązek:
1) utrzymywania i zapewnienia prawidłowego funkcjonowania przyłącza, gdy jest ono w posiadaniu Odbiorcy wody;
2) zapewniania prawidłowego funkcjonowania wodomierza, podlicznika oraz wodomierza lokalowego i przestrzegania okresu ich legalizacji;
3) użytkowania instalacji wodociągowej w sposób wykluczający występowanie zakłóceń w funkcjonowaniu sieci wodociągowej;
4) zabezpieczenia i utrzymania w należytym stanie technicznym studzienki wodomierzowej lub pomieszczenia, w którym umieszczony jest wodomierz główny;
5) pokrycia kosztów wymiany wodomierza głównego (zakup, demontaż, montaż, plombowanie), powstałych w wyniku niezabezpieczenia go przed działaniem niskich lub wysokich temperatur, uszkodzeniami mechanicznymi i kradzieżą;
6) umożliwienia Przedsiębiorstwu dostępu do wodomierzy w celu dokonywania odczytów wskazań, kontroli funkcjonowania oraz wykonywania niezbędnych napraw lub wymiany;
7) niezwłocznego powiadamiania Przedsiębiorstwa o zmianach w zakresie zapotrzebowania na wodę i celu poboru wody, w stosunku do określonych w dokumentacji i umowie;
8) terminowego uiszczania należności za pobraną wodę;
9) montażu i właściwego utrzymania zaworu antyskażeniowego;
10) niezwłocznego informowania Przedsiębiorstwa o awariach i wszelkich nieprawidłowościach występujących na przyłączu.
§ 10. Odbiorca wody nie może:
1) używać wody dostarczanej z sieci wodociągowej na cele inne, niż określone w umowie;
2) zmieniać miejsca zamontowania wodomierza oraz zakłócać jego funkcjonowania;
3) dokonywać zabudowy uniemożliwiającej lub ograniczającej dostęp do zestawu wodomierzowego;
4) zrywać plomb legalizacyjnych i instalacyjnych przy wodomierzu;
5) wykorzystywać przyłącza i instalacji wodociągowej do uziemiania urządzeń elektrycznych;
6) wykonywać połączeń między instalacją wodociągową Odbiorcy wody, zasilaną z sieci wodociągowej, a przewodami doprowadzającymi wodę z innych źródeł;
7) udostępniać przyłącza bez zgody Przedsiębiorstwa, do zaopatrywania w wodę innej nieruchomości;
8) dokonywać zabudowy, ani nasadzeń drzew i krzewów nad przyłączem wodociągowym oraz w pasie ochronnym wynoszącym 3 m.
Rozdział 2
Możliwości dostępu do usług wodociągowych
§ 11. Potencjalni Odbiorcy wody mogą uzyskać informacje dotyczące dostępności usług wodociągowych w Urzędzie Gminy Wieliczki, który udostępnia wgląd w:
1) studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy,
2) miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego,
3) regulamin dostarczania wody i odprowadzania ścieków,
4) udostępnia wgląd w regulamin dostarczania wody i odprowadzania ścieków,
5) udziela informacji dotyczących technicznych możliwości podłączenia nieruchomości do sieci wodociągowej.
Rozdział 3
Warunki przyłączenia do sieci wodociągowej oraz sposób dokonywania przez przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne odbioru wykonanego przyłącza
§ 12.
1. Przedsiębiorstwo, na wniosek właściciela nieruchomości, określa warunki techniczne niezbędne do podłączenia nieruchomości do sieci wodociągowej, będącej w eksploatacji Przedsiębiorstwa. Wzór wniosku określa Przedsiębiorstwo.
2. Przedsiębiorstwo wydaje wnioskodawcy opracowane warunki techniczne podłączenia nieruchomości do sieci wodociągowej w terminie nie dłuższym niż 30 dni od dnia złożenia wniosku.
3. Warunki techniczne podłączenia nieruchomości do sieci wodociągowej ważne są dwa lata od dnia ich określenia.
§ 13.
1. Przyłącze wodociągowe wykonywane jest na podstawie projektu budowlanego, opracowanego w oparciu o warunki techniczne określone przez Przedsiębiorstwo oraz obowiązujące normy i przepisy.
2. Odbioru wybudowanego przyłącza dokonuje się przed jego zasypaniem.
3. Odbioru dokonuje Przedsiębiorstwo w obecności wykonawcy i użytkownika, po sprawdzeniu zgodności stanu faktycznego z projektem budowlanym przyłącza.
4. Protokół odbioru technicznego zawierający dane dotyczące średnicy, materiału oraz długości i potwierdzający prawidłowe jego wykonanie, podpisany przez członków komisji wraz z inwentaryzacją przyłącza, upoważnia Odbiorcę wody do złożenia pisemnego wniosku o zawarcie umowy. Ponadto protokół odbioru technicznego przyłącza powinien zawierać co najmniej:
1) datę odbioru;
2) przedmiot odbioru i jakość wykonanych prac;
3) skład komisji, w tym wykonawcę i użytkownika;
4) adres nieruchomości, do której wykonano podłączenie;
5) podpisy członków komisji.
5. Wybudowane przyłącze wodociągowe stanowi własność Odbiorcy wody.
6. Zmiana warunków korzystania z przyłącza wymaga uzgodnienia z Przedsiębiorstwem.
§ 14.
1. Zamontowanie wodomierza głównego i włączenie dopływu wody dokonywane jest po odbiorze technicznym i sporządzeniu protokołu technicznego przyłącza oraz zawarciu umowy.
2. Dostarczanie wody do Odbiorcy wody powinno nastąpić niezwłocznie, nie później niż w ciągu 3 dni roboczych od daty podpisania umowy.
3. Koszty nabycia, zainstalowania i utrzymania wodomierza lokalowego ponosi Odbiorca wody.
Rozdział 4
Warunki i tryb zawierania umów z Odbiorcami wody
§ 15.
1. Przedsiębiorstwo zobowiązane jest zawrzeć umowę o zaopatrzenie w wodę z Odbiorcą wody, którego nieruchomość została przyłączona do sieci wodociągowej, zgodnie z warunkami technicznymi oraz na podstawie złożonego wniosku o zawarcie umowy. Wzór wniosku określa Przedsiębiorstwo.
2. Przedsiębiorstwo, w terminie do 14 dni od daty złożenia wniosku, przedkłada do podpisu Odbiorcy wody umowę.
3. Przedsiębiorstwo ma prawo odmówić zawarcia umowy o zaopatrzenie w wodę z właścicielem lub zarządcą budynku wielolokalowego i osobami korzystającymi z lokali w tym budynku, gdy nie jest spełniony chociażby jeden z warunków, o których mowa w art. 6 ust. 6 ustawy.
4. W szczególnych przypadkach Przedsiębiorstwo ma prawo zawrzeć umowę na dostawę wody z hydrantu.
§ 16.
1. Umowa może być zawarta na czas nieokreślony lub określony.
2. Umowa określa możliwość jej rozwiązania na zasadach określonych przepisami Kodeksu cywilnego oraz w wyniku zaprzestania świadczenia usług na zasadach określonych w art. 8 ustawy.
§ 17.
Po upływie okresu obowiązywania umowy Przedsiębiorstwo wstrzyma dostawę wody i zastosuje środki techniczne uniemożliwiające pobór wody.
Rozdział 5
Sposób rozliczania należności za dostarczoną wodę
§ 18.
1. Okresy obrachunkowe, określone w umowie, nie mogą być dłuższe niż 180 dni.
2. Odbiorca wody za dostarczoną wodę dokonuje zapłaty w terminie określonym na fakturze VAT.
§ 19.
1. W przypadku sprzedaży wody z hydrantu rozliczenie następuje na podstawie wskazań licznika zamontowanego i zaplombowanego przez konserwatora sieci. Montaż licznika odbywa się na koszt Przedsiębiorstwa.
2. Odbiorca dokonuje zapłaty za dostarczona wodę po odczycie ilości pobranej wody ze zdemontowanego licznika i wystawieniu faktury, w terminie określonym w fakturze VAT.
3. Ponowna sprzedaż wody z hydrantu jest możliwa tylko pod warunkiem opłacenia przez odbiorcę wcześniejszych faktur.
Rozdział 6
Postępowanie w przypadku niedotrzymania ciągłości usług i odpowiednich parametrów dostarczanej wody
§ 20.
1. Przedsiębiorstwo może odciąć dostawę wody w przypadkach określonych w art. 8 ust. 1 ustawy.
2. Wznowienie dostawy wody następuje po:
1) udokumentowaniu przez Odbiorcę uiszczenia należnych opłat wraz z odsetkami;
2) pokryciu kosztów poniesionych przez Przedsiębiorstwo związanych z zaniechaniem dostawy wody i ponownym uruchomieniem przyłącza;
3) zawarciu nowej umowy w przypadku upływu terminu wypowiedzenia umowy dotychczasowej.
3. Realizacja wznowienia dostawy wody dokonywana jest w okresie 2 dni roboczych od spełnienia czynności, o których mowa w ust. 2.
§ 21. Przedsiębiorstwo ma prawo wprowadzić ograniczenia ilości dostarczanej wody w przypadku wystąpienia klęski żywiołowej lub zanieczyszczenia wody, po zawiadomieniu Odbiorców wody o tych ograniczeniach. Nie zwalnia to jednak Przedsiębiorstwa z obowiązku zastosowania wszelkich dostępnych jej sposobów dla złagodzenia tych uciążliwości dla Odbiorców wody.
§ 22.
1. Przedsiębiorstwo nie odpowiada za skutki wstrzymania dostawy wody lub obniżonego ciśnienia wody spowodowane przyczynami wymienionymi w 20 i 21 regulaminu i art. 8 ust. 1 ustawy.
2. W pozostałych przypadkach Odbiorca wody ma prawo żądania bonifikaty należności za okres otrzymywania wody o obniżonej jakości.
Rozdział 7
Załatwianie reklamacji oraz wymiana informacji dotyczących zakłóceń w dostawie wody
§ 23.
1. Przedsiębiorstwo zobowiązane jest do udzielania Odbiorcom wody informacji dotyczących występujących zakłóceń w zaopatrzeniu w wodę oraz o awariach urządzeń wodociągowych.
2. Informacje o awariach oraz o czasie ich usuwania udzielane są w cyklu całodobowym przez dyspozytora Przedsiębiorstwa.
3. Telefoniczne zapytania, skargi i zażalenia przyjmowane są w siedzibie Przedsiębiorstwa lub przez podane do publicznej wiadomości telefony alarmowe.
4. Pisemne zapytania, skargi i zażalenia przyjmowane są za pośrednictwem poczty, faksu lub poprzez osobiste dostarczenie do siedziby Przedsiębiorstwa.
5. Jeżeli strony nie ustaliły w umowie o zaopatrzenie w wodę inaczej, obowiązują następujące terminy udzielania informacji i odpowiedzi:
1) 12 godzin - na telefoniczne żądanie określenia przewidywanego terminu usunięcia przerw i zakłóceń w dostawie wody;
2) 7 dni - na pisemne żądanie usunięcia przerw i zakłóceń, o których mowa w pkt 1;
3) 14 dni - na pisemne i telefoniczne skargi i zażalenia, wymagające przeprowadzenia postępowania wyjaśniającego.
§ 24.
1. Wstrzymanie zaopatrzenia w wodę może nastąpić bez uprzedniego zawiadomienia Odbiorców wody w przypadkach, gdy występują warunki stwarzające zagrożenie dla życia, zdrowia i środowiska lub uniemożliwiające świadczenie usług, a w szczególności z powodu:
1) gdy nastąpi awaria sieci i nie ma możliwości prowadzenia zaopatrzenia w wodę;
2) gdy dalsze funkcjonowanie sieci stwarza bezpośrednie zagrożenie dla życia, zdrowia lub środowiska.
2. W przypadku awaryjnego wyłączenia dostaw wody trwającego powyżej 10 godzin, Przedsiębiorstwo zobowiązana jest zapewnić zastępczy punkt poboru wody oraz poinformować Odbiorców wody o jego lokalizacji.
3. O wstrzymaniu zaopatrzenia w wodę, o którym mowa w ust. 2, Przedsiębiorstwo niezwłocznie informuje Odbiorców wody, w sposób zwyczajowo przyjęty.
§ 25.
1. Przerwy w dostawie wody mogą mieć również miejsce w przypadku planowanych prac konserwacyjno-remontowych.
2. O planowanych przerwach w dostawie wody Przedsiębiorstwo zawiadamia Odbiorcę wody najpóźniej na 2 dni przed terminem.
3. Gdyby przerwa spowodowana pracami konserwacyjno-remontowymi miała przekroczyć 12 godzin, Przedsiębiorstwo powiadamia Odbiorcę wody minimum na 7 dni przed przerwą w dostawie wody. Obowiązkiem Przedsiębiorstwa jest zapewnienie zastępczego punktu poboru wody i możliwości korzystania przez Odbiorcę wody z tego punktu.
Rozdział 8
Przeciwpożarowe zaopatrzenie w wodę
§ 26.
1. Woda na cele przeciwpożarowe udostępniana jest z urządzeń wodociągowych posiadanych przez Przedsiębiorstwo, a w szczególności z hydrantów przeciwpożarowych zainstalowanych na sieci wodociągowej.
2. Dostawa wody na cele przeciwpożarowe dokonywana jest na zasadach określonych w umowach pomiędzy Przedsiębiorstwem i właściwą jednostką straży pożarnej.
3. Ilość wody pobranej na cele przeciwpożarowe określa się na podstawie informacji przekazywanych w formie pisemnej, a składanych przez jednostkę straży pożarnej, w okresach ustalonych w umowie.
Dział 3.
Odbiór ścieków
Rozdział 1
Minimalny poziom usług kanalizacyjnych
§ 27. Przedsiębiorstwo, zgodnie z przepisami ustawy, zapewnia:
1) przepustowość urządzeń kanalizacyjnych, umożliwiającą odprowadzenie określonej w umowie ilości ścieków;
2) ciągłość i niezawodność odprowadzania ścieków.
§ 28. Przedsiębiorstwo ma obowiązek:
1) przyjmowania do sieci kanalizacyjnych ścieków bytowych, komunalnych i przemysłowych na podstawie zawartych umów z Dostawcami ścieków;
2) utrzymania i zapewnienia prawidłowego funkcjonowania sieci kanalizacyjnej;
3) natychmiastowego przerwania odbioru ścieków od Dostawców ścieków, w przypadku wystąpienia awarii na urządzeniach eksploatowanych przez Przedsiębiorstwo oraz podjęcia działań w celu usunięcia awarii i zabezpieczenia przed jej skutkami;
4) prowadzenia regularnej kontroli ilości i jakości odprowadzanych ścieków bytowych i ścieków przemysłowych oraz kontroli przestrzegania warunków wprowadzania ścieków do urządzeń kanalizacyjnych.
§ 29. Przedsiębiorstwo ma prawo:
1) dostępu do urządzeń kanalizacyjnych w celu wykonywania czynności związanych z eksploatacją tych urządzeń, zlokalizowanych na terenie nieruchomości Dostawcy ścieków;
2) prowadzenia kontroli prac związanych z realizacją przyłącza kanalizacyjnego pod względem zgodności jego lokalizacji z dokumentacją techniczną oraz jakości wykonywanych robót;
3) wymagania od inwestora przedstawienia, przed uruchomieniem przyłącza, dokumentów stwierdzających wykonanie obiektu zgodnie z przepisami prawa budowlanego;
4) w przypadku odprowadzania ścieków do sieci kanalizacyjnej, prowadzenia kontroli ilości pobranej wody z ujęć własnych Dostawcy ścieków oraz innych źródeł i plombowania wodomierzy tych ujęć wody;
5) prowadzenia kontroli urządzeń pomiarowych;
6) plombowania urządzeń pomiarowych zainstalowanych przez Dostawcę ścieków;
7) określenia dopuszczalnych wartości wskaźników zanieczyszczenia w ściekach wprowadzanych przez Dostawcę ścieków do urządzeń kanalizacyjnych, zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa;
8) nakazania zastosowania niezbędnych urządzeń podczyszczających;
§ 30. Dostawca ścieków ma prawo:
1) odprowadzania ścieków do sieci kanalizacyjnej eksploatowanej przez Przedsiębiorstwo, zgodnie z zawartą umową;
2) zgłaszania reklamacji w Przedsiębiorstwie.
§ 31.
1. Piwnice i inne pomieszczenia w budynku, położone poniżej poziomu, z którego krótkotrwale nie jest możliwy grawitacyjny spływ ścieków, powinny posiadać w miejscach łatwo dostępnych urządzenia przeciw zalewowe o konstrukcji umożliwiającej ich szybkie zamknięcie ręczne lub samoczynne, a w budynkach użyteczności publicznej - zamknięcie samoczynne, zamontowane na wewnętrznej instalacji kanalizacyjnej.
2. W przypadku braku urządzeń, o których mowa w ust. 1 lub ich wadliwego działania, Przedsiębiorstwo nie ponosi odpowiedzialności za wynikłe szkody.
§ 32. Dostawca ścieków ma obowiązek:
1) konserwowania i utrzymywania w należytym stanie technicznym wewnętrznej instalacji kanalizacyjnej, łącznie ze studzienką rewizyjną (kontrolno-pomiarową) na przyłączu i urządzeniem pomiarowym oraz innych urządzeń określonych w umowie;
2) użytkowania instalacji kanalizacyjnej w sposób wykluczający możliwość występowania zakłóceń w funkcjonowaniu sieci kanalizacyjnej lub procesu oczyszczania ścieków;
3) powiadamiania Przedsiębiorstwa o korzystaniu z własnych ujęć wody, w celu umożliwienia naliczania należności za odbiór ścieków powstałych z tego tytułu;
4) nie udostępniania przyłącza bez zgody Przedsiębiorstwa, dla odprowadzania ścieków z innej nieruchomości;
5) utrzymywania i zapewnienia prawidłowego funkcjonowania przyłącza, gdy jest ono własnością Dostawcy ścieków.
§ 33. Dostawca ścieków przemysłowych ma obowiązek:
1) wybudowania na własny koszt studni kontrolno-pomiarowej w miejscu wskazanym przez Przedsiębiorstwo;
2) posiadania pozwolenia wodno-prawnego, w przypadku wprowadzania do urządzeń kanalizacyjnych ścieków zawierających substancje szczególnie szkodliwe dla środowiska wodnego, w zakresie wynikającym z obowiązujących przepisów prawa;
3) udostępniania Przedsiębiorstwu informacji o posiadaniu pozwolenia wodno-prawnego oraz innych informacji w tym zakresie;
4) w terminie określonym w umowie przesyłania do Przedsiębiorstwa wyników wewnętrznej kontroli przestrzegania dopuszczalnych ilości i natężeń dopływu ścieków przemysłowych oraz ich wskaźników zanieczyszczenia.
§ 34. Dostawca ścieków nie może dokonywać zabudowy, ani nasadzeń drzew i krzewów nad przyłączami kanalizacyjnymi oraz w pasie ochronnym wynoszącym 5 m.
Rozdział 2
Możliwości dostępu do usług kanalizacyjnych
§ 35. Potencjalni Dostawcy ścieków mogą uzyskać informacje dotyczące dostępności usług kanalizacyjnych w Urzędzie Gminy Wieliczki, który udostępnia wgląd w:
1) studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy,
2) miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego,
3) regulamin dostarczania wody i odprowadzania ścieków,
4) udostępnia wgląd w regulamin dostarczania wody i odprowadzania ścieków,
5) udziela informacji dotyczących technicznych możliwości podłączenia nieruchomości do sieci kanalizacyjnej.
Rozdział 3
Warunki przyłączenia do sieci kanalizacyjnej oraz sposób dokonywania przez przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne odbioru wykonanego przyłącza
§ 36.
Przedsiębiorstwo, na wniosek właściciela nieruchomości, wydaje warunki techniczne niezbędne do podłączenia nieruchomości do sieci kanalizacyjnej, będącej w eksploatacji Przedsiębiorstwa. Wzór wniosku określa Przedsiębiorstwo.
2. Przedsiębiorstwo wydaje wnioskodawcy opracowane warunki techniczne podłączenia nieruchomości do sieci kanalizacyjnej w terminie nie dłuższym niż 30 dni od dnia złożenia wniosku.
3. Warunki techniczne podłączenia nieruchomości do sieci kanalizacyjnej ważne są dwa lata od dnia ich określenia.
4. W uzasadnionych przypadkach Przedsiębiorstwo może żądać od wnioskodawcy przedstawienia dodatkowych informacji niezbędnych do prawidłowego rozpatrzenia wniosku.
§ 37.
1. Przyłącze kanalizacyjne wykonywane jest na podstawie projektu budowlanego, opracowanego w oparciu o warunki techniczne określone przez Przedsiębiorstwo oraz obowiązujące normy i przepisy.
2. Koszty zainstalowania i utrzymania urządzenia pomiarowego ponosi osoba ubiegająca się o przyłączenie nieruchomości do sieci.
3. Odbioru wybudowanego przyłącza dokonuje się przed jego zasypaniem.
4. Odbioru przyłącza, po sprawdzeniu stanu faktycznego z projektem budowlanym, dokonuje Przedsiębiorstwo, w obecności wykonawcy i osoba ubiegająca się o przyłączenie nieruchomości do sieci.
5. Protokół potwierdzający prawidłowe wykonanie robót, zawierający inwentaryzację przyłącza, dane dotyczące średnicy, materiału oraz długości, upoważnia Dostawcę ścieków do złożenia pisemnego wniosku o zawarcie umowy o dostarczanie ścieków. Ponadto protokół odbioru technicznego przyłącza powinien zawierać co najmniej:
1) datę odbioru;
2) przedmiot odbioru i jakość wykonanych prac;
3) skład komisji - nazwa wykonawcy i osoby ubiegającej się o przyłączenie nieruchomości do sieci;
4) adres nieruchomości, do której wykonano podłączenie;
5) podpisy komisji.
6. Wybudowane przyłącze kanalizacyjne stanowi własność Dostawcy ścieków.
7. Zmiana warunków korzystania z przyłącza wymaga uzgodnienia z Przedsiębiorstwem.
8. Włączenie przyłącza do sieci kanalizacyjnej dokonywane jest po zawarciu umowy o odprowadzanie ścieków, nie później niż w ciągu 3 dni roboczych od daty podpisania umowy.
§ 38. Miejscem odbioru ścieków jest połączenie przyłącza z siecią lub inne określone w umowie.
Rozdział 4
Warunki i tryb zawierania umów z Dostawcami ścieków
§ 39. Umowa na odprowadzanie ścieków zawarta jest po złożeniu pisemnego wniosku przez osobę, której nieruchomość została przyłączona do sieci kanalizacyjnej. Wzór wniosku określa Przedsiębiorstwo.
§ 40.
1. Na wniosek właściciela lub zarządcy budynku wielolokalowego lub budynków wielolokalowych, Przedsiębiorstwo zawiera umowę także z osobą korzystającą z lokalu, wskazaną we wniosku, jeżeli:
1) zawarła ona z Przedsiębiorstwem umowę o zaopatrzenie w wodę;
2) spełnione są warunki określone w art. 6 ust. 6 ustawy.
2. Przedsiębiorstwo ma prawo odmówić zawarcia umowy o odprowadzanie ścieków z właścicielem lub zarządcą budynku wielolokalowego i osobami korzystającymi z lokali w tym budynku, gdy nie jest spełniony chociażby jeden z warunków, o których mowa w art. 6 ust. 6 ustawy.
§ 41.
1. Integralną częścią umowy z Dostawcą ścieków przemysłowych są załączniki określające warunki wprowadzania i kontroli tych ścieków, opracowane na podstawie obowiązujących przepisów prawa.
2. Przez stan ścieków rozumie się temperaturę i odczyn, a przez skład ścieków - stężenia zawartych w nich zanieczyszczeń.
§ 42. Przedsiębiorstwo w celu ustalenia dopuszczalnego stanu i składu odprowadzanych ścieków ma prawo żądać od Dostawców ścieków przemysłowych:
1) planu sytuacyjnego zakładowych urządzeń kanalizacyjnych z określeniem między innymi: granic własności, studzienek kontrolno-pomiarowych, urządzeń podczyszczania ścieków wraz z gospodarką odpadami powstałymi na tych urządzeniach oraz opisu technicznego;
2) danych dotyczących ilości, stanu i składu ścieków odprowadzanych poszczególnymi przyłączami;
3) aktualnej dokumentacji gospodarki wodno-ściekowej.
§ 43.
1. Umowa może być zawarta na czas nieokreślony lub określony.
2. Umowa określa możliwość jej rozwiązania w przypadkach określonych przepisami Kodeksu cywilnego oraz w przypadku zaprzestania świadczenia usług na zasadach określonych art. 8 ust. 1 ustawy.
§ 44. Po upływie okresu obowiązywania umowy lub upływie okresu jej wypowiedzenia Przedsiębiorstwo zaniecha odbioru ścieków i zastosuje środki techniczne uniemożliwiające ich wprowadzanie.
Rozdział 5
Sposób rozliczania należności za odbiór ścieków
§ 45.
1. Ilość ścieków odprowadzonych do sieci kanalizacyjnej przez Dostawcę ścieków ustalana jest na podstawie zasad określonych w art. 27 ust. 4 lub 5 ustawy.
2. Ilość ścieków wprowadzanych do sieci kanalizacyjnej może być pomniejszana o ilość wody bezpowrotnie zużytej, wyłącznie w przypadkach, gdy wielkość jej zużycia ustalona jest na podstawie odczytów z wodomierza, podlicznika zainstalowanego na warunkach określonych przez Przedsiębiorstwo i na koszt Dostawcy ścieków. Odliczenia mogą mieć charakter sezonowy lub ciągły.
3. W przypadku niedokonania przez Dostawcę ścieków w przewidzianym prawem terminie legalizacji urządzenia pomiarowego lub wodomierza podlicznika, Przedsiębiorstwo naliczy ilość ścieków wprowadzanych do sieci kanalizacyjnej jako równą ilości zużytej łącznie wody.
§ 46. Okresy obrachunkowe określone w umowie nie mogą być dłuższe niż 180 dni.
§ 47.
Dostawca ścieków za odprowadzone ścieki dokonuje zapłaty w terminie określonym w fakturze VAT.
Rozdział 6
Postępowanie w przypadku niedotrzymania ciągłości odbioru ścieków i odpowiednich parametrów odbieranych ścieków
§ 48. Przedsiębiorstwo może zamknąć przyłącze kanalizacyjne w przypadkach określonych w art. 8 ust. 1 ustawy.
§ 49.
1. Wznowienie odbioru ścieków następuje po:
1) udokumentowaniu przez Dostawcę ścieków uiszczenia należnych kwot wraz z odsetkami;
2) pokryciu kosztów poniesionych przez Przedsiębiorstwo związanych z zaniechaniem odbioru ścieków i ponownym uruchomieniem przyłącza;
3) zawarciu nowej umowy w przypadku upływu terminu wypowiedzenia umowy dotychczasowej.
2. Realizacja wznowienia odbioru ścieków dokonywana jest w okresie 2 dni roboczych od spełnienia czynności, o których mowa w ust. 1.
Rozdział 7
Załatwianie reklamacji oraz wymiana informacji dotyczących zakłóceń w odbiorze ścieków
§ 50. Do załatwiania reklamacji oraz wymiany informacji dotyczących zakłóceń w odbiorze ścieków stosuje się odpowiednio przepisy o załatwianiu reklamacji oraz wymianie informacji dotyczących zakłóceń w dostawie wody.
Realizacja: IDcom.pl
Wszelkie prawa zastrzeżone © 2025 Urząd Gminy w Wieliczkach