Uchwały Rady

UCHWAŁA NR XXXVIII/227/2018 RADY GMINY WIELICZKI z dnia 14 czerwca 2018 r.

UCHWAŁA NR XXXVIII/227/2018

RADY GMINY WIELICZKI

z dnia  14 czerwca 2018 r.

 

w sprawie przyjęcia projektu regulaminu dostarczania wody i odprowadzania ścieków na terenie gminy Wieliczki

 

            Na podstawie art.19 ust.1 ustawy z dnia 7 czerwca 2001r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków (Dz.U. z 2017r., poz.328 ze zm.) Rada Gminy Wieliczki uchwala, co następuje:

§ 1.

 

Przyjmuje się projekt regulaminu dostarczania wody i odprowadzania ścieków na terenie gminy Wieliczki, stanowiący załącznik do niniejszej uchwały.

 

§ 2.

 

Projekt regulaminu podlega przekazaniu do zaopiniowania organowi regulacyjnemu.

 

§ 3.

 

Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy.

 

§ 4.

Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.

 

 

Przewodniczący Rady Gminy
Mirosław Borowski

 

 

UCHWAŁA Nr       /   /2018

RADY GMINY WIELICZKI

z dnia ………………….... r.

w sprawie uchwalenia Regulaminu dostarczania wody i odprowadzania ścieków na terenie Gminy Wieliczki

Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15 i art. 40 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2017 r. poz. 1875 ze zm.) oraz art. 19 ust. 3 i 5 ustawy z dnia 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków (Dz. U. z 2017 r., poz. 328 ze zm.) Rada Gminy Wieliczki uchwala, co następuje:

§ 1. Uchwala się Regulamin dostarczania wody i odprowadzania ścieków na terenie Gminy Wieliczki w brzmieniu stanowiącym załącznik do uchwały.

§ 2. Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy Wieliczki.

§ 3. Traci moc uchwała Nr XXXV/245/2013 Rady Gminy Wieliczki z dnia 30 grudnia 2013 r. w sprawie uchwalenia "Regulaminu dostarczania wody i odprowadzania ścieków".

§ 4. Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Warmińsko-Mazurskiego.

 

ZAŁĄCZNIK

  REGULAMIN DOSTARCZANIA WODY I ODPROWADZANIA ŚCIEKÓW

 

Dział  1.

Postanowienia ogólne

§  1. Regulamin dostarczania wody i odprowadzania ścieków na terenie Gminy Wieliczki, zwany dalej Regulaminem, został opracowany na postawie przepisów ustawy z dnia 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków.

§  2. Regulamin określa:

1) minimalny poziom usług świadczonych przez Przedsiębiorstwo wodno-kanalizacyjne;

2) warunki i tryb zawierania umów z odbiorcami usług;

3) sposób rozliczeń w oparciu o ceny i stawki opłat ustalone w taryfie;

4) warunki przyłączenia do sieci;

5) techniczne warunki, określające możliwości dostępu do usług wodociągowo-kanalizacyjnych;

6) sposób dokonywania odbioru przez Przedsiębiorstwo wykonanego przyłącza;

7) sposób postępowania w przypadku niedotrzymania ciągłości usług i odpowiednich parametrów dostarczanej wody i wprowadzanych do sieci kanalizacyjnej ścieków;

8) standardy obsługi odbiorców usług, a w szczególności sposoby załatwiania reklamacji oraz przekazywania informacji dotyczących zakłóceń w dostawie wody i odprowadzaniu ścieków;

9) warunki dostarczania wody na cele przeciwpożarowe.

§  3.

1. Określenia użyte w regulaminie mają następujące znaczenie:

1)      ustawa - ustawa z 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków,

2)      Przedsiębiorstwo - przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne w rozumieniu ustawy,

3)      Gmina - Gmina Wieliczki, pełniąca funkcję Przedsiębiorstwa,

4)      umowa - umowa o zaopatrzenie w wodę lub odprowadzanie ścieków, o której mowa w art. 6 ust. 1 ustawy,

5)      wewnętrzna instalacja wodociągowa - układ przewodów wody zimnej w nieruchomości wraz z armaturą i wyposażeniem, mającym początek w miejscu połączenia przewodu z zaworem odcinającym tę instalację od wodomierza głównego, umieszczonego na przyłączu wodociągowym, a zakończenie w punktach czerpalnych wody,

6)      wodomierz podlicznik - dodatkowy wodomierz zainstalowany na instalacji wewnętrznej Odbiorcy wody, służący do pomiaru ilości wody bezpowrotnie zużytej,

7)      wodomierz lokalowy - wodomierz zainstalowany na instalacji wewnętrznej w budynku wielolokalowym, przy punktach czerpalnych wody,

8)      zestaw wodomierzowy - wodomierz główny wraz z armaturą umożliwiającą wbudowanie wodomierza głównego w przewód wodociągowy,

9)      zawór główny - zawór w zestawie wodomierzowym umieszczony bezpośrednio za wodomierzem głównym lub zawór umieszczony na końcu przyłącza rozdzielający przyłącze od wewnętrznej instalacji wodociągowej,

10)  wewnętrzna instalacja kanalizacyjna - układ przewodów kanalizacyjnych w nieruchomości wraz z armaturą i wyposażeniem, mającym początek w miejscu połączenia przewodów z przyborami w budynku (lokalach), a zakończenie na wylocie poziomego przewodu kanalizacyjnego z budynku,

11)  studzienka kontrolno-pomiarowa - studzienka stanowiąca miejsce reprezentatywne do poboru próbek ścieków lub pomiaru kontrolnego ilości ścieków,

12)  warunki techniczne - wyrażone na piśmie warunki budowy sieci wodociągowej lub kanalizacyjnej oraz podłączenia nieruchomości do tych sieci,

13)  przeciwpożarowe zaopatrzenie w wodę - system zapewnienia wody do zewnętrznego gaszenia pożarów oraz osłony obiektów zagrożonych przerzutem ognia, która może być czerpana przez pompy lub sprzęt ochrony przeciwpożarowej,

14)  zastępczy punkt poboru wody - punkt poboru wody przeznaczonej do spożycia przez ludzi, wskazany przez Przedsiębiorstwo, np. zdrój uliczny, studnia publiczna, beczkowóz,

15)  zawór antyskażeniowy - urządzenie zabezpieczające przed wtórnym zanieczyszczeniem wody w instalacjach i sieciach wodociągowych w wyniku przepływu zwrotnego, stosowane zgodnie z PN-EN 1717 "Ochrona przed wtórnym zanieczyszczeniem wody w instalacjach wodociągowych i ogólne wymagania dotyczące urządzeń zapobiegających zanieczyszczeniu przez przepływ zwrotny",

16)  okres obrachunkowy - przyjęty w umowie okres dokonywania rozliczeń za dostarczoną wodę lub odprowadzone ścieki na podstawie taryfy.

2. Niewyjaśnione, a użyte w regulaminie określenia techniczne mają znaczenie jak w art. 2 ustawy.

§  4.

1. Niniejszy regulamin obowiązuje na terenie Gminy.

2. Przedsiębiorstwo świadczy usługi zaopatrzenia w wodę lub odprowadzania ścieków wyłącznie na podstawie pisemnej umowy o zaopatrzenie w wodę lub odprowadzanie ścieków, zawartej między Przedsiębiorstwem a Odbiorcą usług.

3. Z Odbiorcami usług korzystających zarówno z usług zaopatrzenia w wodę, jak i z usług odprowadzania ścieków, Przedsiębiorstwo może zawrzeć jedną umowę o zaopatrzenie w wodę i odprowadzanie ścieków.

4. Umowy, o których mowa w ust. 2 i 3, powinny wskazywać miejsce i sposób zapoznania się z treścią niniejszego regulaminu.

 

Dział  2.

Dostawa wody

Rozdział 1

Minimalny poziom usług wodociągowych

§  5.

1. Przedsiębiorstwo zapewnia:

1) zdolności dostawcze posiadanych urządzeń wodociągowych, zapewniające dostawę wody w ilości określonej w umowie;

2) ciągłość i niezawodność dostaw wody;

3) minimalne ciśnienie w sieci wodociągowej rozdzielczej 0,20 MPa;

4) minimalne ciśnienie w miejscu połączenia przyłącza z siecią wodociągową min. 0,15 MPa;

5) jakość dostarczanej wody, spełniającej wymagania stawiane wodzie przeznaczonej do spożycia przez ludzi.

2. Pomiar wymaganego ciśnienia i ocena jakości dostarczanej wody odbywa się w miejscu zaworu głównego, jeżeli umowa o zaopatrzenie w wodę nie stanowi inaczej.

§  6. Przedsiębiorstwo ma obowiązek:

1) zapewniania prawidłowego funkcjonowania urządzeń wodociągowych oraz wodomierza głównego;

2) zamontowania wodomierza głównego na przyłączu oraz przestrzegania okresu legalizacji;

3) dokonywania demontażu wodomierza głównego, w przypadku rozwiązania lub wygaśnięcia umowy o zaopatrzenie w wodę;

4) dokonywania włączenia zrealizowanego przyłącza do sieci wodociągowej - na wniosek Odbiorcy wody;

5) prowadzenia systematycznej kontroli jakości dostarczanej wody;

6) nadzorowania usuwania awarii na przyłączu będącym w posiadaniu Odbiorcy wody, na jego koszt.

§  7. Przedsiębiorstwo ma prawo:

1) kontroli wodomierza głównego, lokalowego i dokonania odczytu ich wskazań oraz dokonania badań i pomiarów;

2) przeprowadzania przeglądów i napraw urządzeń wodociągowych, eksploatowanych;

3) dokonywania odczytu wodomierza, podlicznika oraz wodomierza lokalowego w terminie odczytu wodomierza głównego;

4) przeprowadzania kontroli prac związanych z realizacją przyłącza wodociągowego pod względem zgodności ich realizacji z projektem budowlanym oraz jakości wykonywanych robót;

5) wymagania od inwestora przedstawienia, przed uruchomieniem przyłącza, dokumentów stwierdzających wykonanie obiektu zgodnie z przepisami prawa budowlanego.

§  8. Odbiorca wody ma prawo:

1) do nieprzerwanych dostaw wody odpowiadającej wymaganiom w zakresie jakości oraz ilości i ciśnienia, określonych w dokumentacji technicznej przyłącza i w zawartej umowie;

2) do zgłaszania Przedsiębiorstwu reklamacji dotyczących nieprawidłowego wykonywania usług przez Przedsiębiorstwo oraz naliczonych należności za dostawę wody;

3) żądania od Przedsiębiorstwa, w uzasadnionych przypadkach, przeprowadzenia sprawdzenia prawidłowości działania wodomierza głównego, a w razie jego niesprawności do wymiany w ciągu 14 dni od daty stwierdzenia niesprawności;

4) do bezpłatnego korzystania z udostępnionego przez Przedsiębiorstwo zastępczego punktu poboru wody przeznaczonej do spożycia przez ludzi;

5) do zgłaszania Przedsiębiorstwu w dwóch kolejnych terminach, kończących okresy obrachunkowe, odczytów wskazań wodomierzy w przypadku braku możliwości ich odczytu przez osobę reprezentującą Przedsiębiorstwo z winy Odbiorcy usług. Każdy następny odczyt wodomierzy wykonany jest wyłącznie przez osobę reprezentującą Przedsiębiorstwo.

§  9. Odbiorca wody ma obowiązek:

1) utrzymywania i zapewnienia prawidłowego funkcjonowania przyłącza, gdy jest ono w posiadaniu Odbiorcy wody;

2) zapewniania prawidłowego funkcjonowania wodomierza, podlicznika oraz wodomierza lokalowego i przestrzegania okresu ich legalizacji;

3) użytkowania instalacji wodociągowej w sposób wykluczający występowanie zakłóceń w funkcjonowaniu sieci wodociągowej;

4) zabezpieczenia i utrzymania w należytym stanie technicznym studzienki wodomierzowej lub pomieszczenia, w którym umieszczony jest wodomierz główny;

5) pokrycia kosztów wymiany wodomierza głównego (zakup, demontaż, montaż, plombowanie), powstałych w wyniku niezabezpieczenia go przed działaniem niskich lub wysokich temperatur, uszkodzeniami mechanicznymi i kradzieżą;

6) umożliwienia Przedsiębiorstwu dostępu do wodomierzy w celu dokonywania odczytów wskazań, kontroli funkcjonowania oraz wykonywania niezbędnych napraw lub wymiany;

7) niezwłocznego powiadamiania Przedsiębiorstwa o zmianach w zakresie zapotrzebowania na wodę i celu poboru wody, w stosunku do określonych w dokumentacji i umowie;

8) terminowego uiszczania należności za pobraną wodę;

9) montażu i właściwego utrzymania zaworu antyskażeniowego;

10) niezwłocznego informowania Przedsiębiorstwa o awariach i wszelkich nieprawidłowościach występujących na przyłączu.

§  10. Odbiorca wody nie może:

1) używać wody dostarczanej z sieci wodociągowej na cele inne, niż określone w umowie;

2) zmieniać miejsca zamontowania wodomierza oraz zakłócać jego funkcjonowania;

3) dokonywać zabudowy uniemożliwiającej lub ograniczającej dostęp do zestawu wodomierzowego;

4) zrywać plomb legalizacyjnych i instalacyjnych przy wodomierzu;

5) wykorzystywać przyłącza i instalacji wodociągowej do uziemiania urządzeń elektrycznych;

6) wykonywać połączeń między instalacją wodociągową Odbiorcy wody, zasilaną z sieci wodociągowej, a przewodami doprowadzającymi wodę z innych źródeł;

7) udostępniać przyłącza bez zgody Przedsiębiorstwa, do zaopatrywania w wodę innej nieruchomości;

8) dokonywać zabudowy, ani nasadzeń drzew i krzewów nad przyłączem wodociągowym oraz w pasie ochronnym wynoszącym 3 m.

Rozdział 2

Możliwości dostępu do usług wodociągowych

§  11. Potencjalni Odbiorcy wody mogą uzyskać informacje dotyczące dostępności usług wodociągowych w Urzędzie Gminy Wieliczki, który udostępnia wgląd w:

1)      studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy,

2)      miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego,

3)      regulamin dostarczania wody i odprowadzania ścieków,

4)      udostępnia wgląd w regulamin dostarczania wody i odprowadzania ścieków,

5)      udziela informacji dotyczących technicznych możliwości podłączenia nieruchomości do sieci wodociągowej.

 

Rozdział 3

Warunki przyłączenia do sieci wodociągowej oraz sposób dokonywania przez przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne odbioru wykonanego przyłącza

§  12.

1. Przedsiębiorstwo, na wniosek właściciela nieruchomości, określa warunki techniczne niezbędne do podłączenia nieruchomości do sieci wodociągowej, będącej w eksploatacji Przedsiębiorstwa. Wzór wniosku określa Przedsiębiorstwo.

2. Przedsiębiorstwo wydaje wnioskodawcy opracowane warunki techniczne podłączenia nieruchomości do sieci wodociągowej w terminie nie dłuższym niż 30 dni od dnia złożenia wniosku.

3. Warunki techniczne podłączenia nieruchomości do sieci wodociągowej ważne są dwa lata od dnia ich określenia.

§  13.

1. Przyłącze wodociągowe wykonywane jest na podstawie projektu budowlanego, opracowanego w oparciu o warunki techniczne określone przez Przedsiębiorstwo oraz obowiązujące normy i przepisy.

2. Odbioru wybudowanego przyłącza dokonuje się przed jego zasypaniem.

3. Odbioru dokonuje Przedsiębiorstwo w obecności wykonawcy i użytkownika, po sprawdzeniu zgodności stanu faktycznego z projektem budowlanym przyłącza.

4. Protokół odbioru technicznego zawierający dane dotyczące średnicy, materiału oraz długości i potwierdzający prawidłowe jego wykonanie, podpisany przez członków komisji wraz z inwentaryzacją przyłącza, upoważnia Odbiorcę wody do złożenia pisemnego wniosku o zawarcie umowy. Ponadto protokół odbioru technicznego przyłącza powinien zawierać co najmniej:

1) datę odbioru;

2) przedmiot odbioru i jakość wykonanych prac;

3) skład komisji, w tym wykonawcę i użytkownika;

4) adres nieruchomości, do której wykonano podłączenie;

5) podpisy członków komisji.

5. Wybudowane przyłącze wodociągowe stanowi własność Odbiorcy wody.

6. Zmiana warunków korzystania z przyłącza wymaga uzgodnienia z Przedsiębiorstwem.

§  14.

1. Zamontowanie wodomierza głównego i włączenie dopływu wody dokonywane jest po odbiorze technicznym i sporządzeniu protokołu technicznego przyłącza oraz zawarciu umowy.

2. Dostarczanie wody do Odbiorcy wody powinno nastąpić niezwłocznie, nie później niż w ciągu 3 dni roboczych od daty podpisania umowy.

3. Koszty nabycia, zainstalowania i utrzymania wodomierza lokalowego ponosi Odbiorca wody.

 

Rozdział 4

Warunki i tryb zawierania umów z Odbiorcami wody

§  15.

1. Przedsiębiorstwo zobowiązane jest zawrzeć umowę o zaopatrzenie w wodę z Odbiorcą wody, którego nieruchomość została przyłączona do sieci wodociągowej, zgodnie z warunkami technicznymi oraz na podstawie złożonego wniosku o zawarcie umowy. Wzór wniosku określa Przedsiębiorstwo.

2. Przedsiębiorstwo, w terminie do 14 dni od daty złożenia wniosku, przedkłada do podpisu Odbiorcy wody umowę.

3. Przedsiębiorstwo ma prawo odmówić zawarcia umowy o zaopatrzenie w wodę z właścicielem lub zarządcą budynku wielolokalowego i osobami korzystającymi z lokali w tym budynku, gdy nie jest spełniony chociażby jeden z warunków, o których mowa w art. 6 ust. 6 ustawy.

4. W szczególnych przypadkach Przedsiębiorstwo ma prawo zawrzeć umowę na dostawę wody z hydrantu.

§  16.

1. Umowa może być zawarta na czas nieokreślony lub określony.

2. Umowa określa możliwość jej rozwiązania na zasadach określonych przepisami Kodeksu cywilnego oraz w wyniku zaprzestania świadczenia usług na zasadach określonych w art. 8 ustawy.

§  17.

Po upływie okresu obowiązywania umowy Przedsiębiorstwo wstrzyma dostawę wody i zastosuje środki techniczne uniemożliwiające pobór wody.

 

Rozdział 5

Sposób rozliczania należności za dostarczoną wodę

§  18.

1. Okresy obrachunkowe, określone w umowie, nie mogą być dłuższe niż 180 dni.

2. Odbiorca wody za dostarczoną wodę dokonuje zapłaty w terminie określonym na fakturze VAT.

§  19.

1. W przypadku sprzedaży wody z hydrantu rozliczenie następuje na podstawie wskazań licznika zamontowanego i zaplombowanego przez konserwatora sieci.  Montaż licznika odbywa się na koszt Przedsiębiorstwa.

2. Odbiorca dokonuje zapłaty za dostarczona wodę po odczycie ilości pobranej wody ze zdemontowanego licznika i wystawieniu faktury, w terminie określonym w fakturze VAT.

3. Ponowna sprzedaż wody z hydrantu jest możliwa tylko pod warunkiem opłacenia przez odbiorcę wcześniejszych faktur.

 

Rozdział 6

Postępowanie w przypadku niedotrzymania ciągłości usług i odpowiednich parametrów dostarczanej wody

§  20.

1. Przedsiębiorstwo może odciąć dostawę wody w przypadkach określonych w art. 8 ust. 1 ustawy.

2. Wznowienie dostawy wody następuje po:

1) udokumentowaniu przez Odbiorcę uiszczenia należnych opłat wraz z odsetkami;

2) pokryciu kosztów poniesionych przez Przedsiębiorstwo związanych z zaniechaniem dostawy wody i ponownym uruchomieniem przyłącza;

3) zawarciu nowej umowy w przypadku upływu terminu wypowiedzenia umowy dotychczasowej.

3. Realizacja wznowienia dostawy wody dokonywana jest w okresie 2 dni roboczych od spełnienia czynności, o których mowa w ust. 2.

§  21. Przedsiębiorstwo ma prawo wprowadzić ograniczenia ilości dostarczanej wody w przypadku wystąpienia klęski żywiołowej lub zanieczyszczenia wody, po zawiadomieniu Odbiorców wody o tych ograniczeniach. Nie zwalnia to jednak Przedsiębiorstwa z obowiązku zastosowania wszelkich dostępnych jej sposobów dla złagodzenia tych uciążliwości dla Odbiorców wody.

§  22.

1. Przedsiębiorstwo nie odpowiada za skutki wstrzymania dostawy wody lub obniżonego ciśnienia wody spowodowane przyczynami wymienionymi w 20 i 21 regulaminu i art. 8 ust. 1 ustawy.

2. W pozostałych przypadkach Odbiorca wody ma prawo żądania bonifikaty należności za okres otrzymywania wody o obniżonej jakości.

 

Rozdział 7

Załatwianie reklamacji oraz wymiana informacji dotyczących zakłóceń w dostawie wody

§  23.

1. Przedsiębiorstwo zobowiązane jest do udzielania Odbiorcom wody informacji dotyczących występujących zakłóceń w zaopatrzeniu w wodę oraz o awariach urządzeń wodociągowych.

2. Informacje o awariach oraz o czasie ich usuwania udzielane są w cyklu całodobowym przez dyspozytora Przedsiębiorstwa.

3. Telefoniczne zapytania, skargi i zażalenia przyjmowane są w siedzibie Przedsiębiorstwa lub przez podane do publicznej wiadomości telefony alarmowe.

4. Pisemne zapytania, skargi i zażalenia przyjmowane są za pośrednictwem poczty, faksu lub poprzez osobiste dostarczenie do siedziby Przedsiębiorstwa.

5. Jeżeli strony nie ustaliły w umowie o zaopatrzenie w wodę inaczej, obowiązują następujące terminy udzielania informacji i odpowiedzi:

1) 12 godzin - na telefoniczne żądanie określenia przewidywanego terminu usunięcia przerw i zakłóceń w dostawie wody;

2) 7 dni - na pisemne żądanie usunięcia przerw i zakłóceń, o których mowa w pkt 1;

3) 14 dni - na pisemne i telefoniczne skargi i zażalenia, wymagające przeprowadzenia postępowania wyjaśniającego.

§  24.

1. Wstrzymanie zaopatrzenia w wodę może nastąpić bez uprzedniego zawiadomienia Odbiorców wody w przypadkach, gdy występują warunki stwarzające zagrożenie dla życia, zdrowia i środowiska lub uniemożliwiające świadczenie usług, a w szczególności z powodu:

1) gdy nastąpi awaria sieci i nie ma możliwości prowadzenia zaopatrzenia w wodę;

2) gdy dalsze funkcjonowanie sieci stwarza bezpośrednie zagrożenie dla życia, zdrowia lub środowiska.

2. W przypadku awaryjnego wyłączenia dostaw wody trwającego powyżej 10 godzin, Przedsiębiorstwo zobowiązana jest zapewnić zastępczy punkt poboru wody oraz poinformować Odbiorców wody o jego lokalizacji.

3. O wstrzymaniu zaopatrzenia w wodę, o którym mowa w ust. 2, Przedsiębiorstwo niezwłocznie informuje Odbiorców wody, w sposób zwyczajowo przyjęty.

§  25.

1. Przerwy w dostawie wody mogą mieć również miejsce w przypadku planowanych prac konserwacyjno-remontowych.

2. O planowanych przerwach w dostawie wody Przedsiębiorstwo zawiadamia Odbiorcę wody najpóźniej na 2 dni przed terminem.

3. Gdyby przerwa spowodowana pracami konserwacyjno-remontowymi miała przekroczyć 12 godzin, Przedsiębiorstwo powiadamia Odbiorcę wody minimum na 7 dni przed przerwą w dostawie wody. Obowiązkiem Przedsiębiorstwa jest zapewnienie zastępczego punktu poboru wody i możliwości korzystania przez Odbiorcę wody z tego punktu.

 

Rozdział 8

Przeciwpożarowe zaopatrzenie w wodę

§  26.

1. Woda na cele przeciwpożarowe udostępniana jest z urządzeń wodociągowych posiadanych przez Przedsiębiorstwo, a w szczególności z hydrantów przeciwpożarowych zainstalowanych na sieci wodociągowej.

2. Dostawa wody na cele przeciwpożarowe dokonywana jest na zasadach określonych w umowach pomiędzy Przedsiębiorstwem i właściwą jednostką straży pożarnej.

3. Ilość wody pobranej na cele przeciwpożarowe określa się na podstawie informacji przekazywanych w formie pisemnej, a składanych przez jednostkę straży pożarnej, w okresach ustalonych w umowie.

 

Dział  3.

Odbiór ścieków

Rozdział 1

Minimalny poziom usług kanalizacyjnych

§  27. Przedsiębiorstwo, zgodnie z przepisami ustawy, zapewnia:

1) przepustowość urządzeń kanalizacyjnych, umożliwiającą odprowadzenie określonej w umowie ilości ścieków;

2) ciągłość i niezawodność odprowadzania ścieków.

 

§  28. Przedsiębiorstwo ma obowiązek:

1) przyjmowania do sieci kanalizacyjnych ścieków bytowych, komunalnych i przemysłowych na podstawie zawartych umów z Dostawcami ścieków;

2) utrzymania i zapewnienia prawidłowego funkcjonowania sieci kanalizacyjnej;

3) natychmiastowego przerwania odbioru ścieków od Dostawców ścieków, w przypadku wystąpienia awarii na urządzeniach eksploatowanych przez Przedsiębiorstwo oraz podjęcia działań w celu usunięcia awarii i zabezpieczenia przed jej skutkami;

4) prowadzenia regularnej kontroli ilości i jakości odprowadzanych ścieków bytowych i ścieków przemysłowych oraz kontroli przestrzegania warunków wprowadzania ścieków do urządzeń kanalizacyjnych.

§  29.  Przedsiębiorstwo ma prawo:

1) dostępu do urządzeń kanalizacyjnych w celu wykonywania czynności związanych z eksploatacją tych urządzeń, zlokalizowanych na terenie nieruchomości Dostawcy ścieków;

2) prowadzenia kontroli prac związanych z realizacją przyłącza kanalizacyjnego pod względem zgodności jego lokalizacji z dokumentacją techniczną oraz jakości wykonywanych robót;

3) wymagania od inwestora przedstawienia, przed uruchomieniem przyłącza, dokumentów stwierdzających wykonanie obiektu zgodnie z przepisami prawa budowlanego;

4) w przypadku odprowadzania ścieków do sieci kanalizacyjnej, prowadzenia kontroli ilości pobranej wody z ujęć własnych Dostawcy ścieków oraz innych źródeł i plombowania wodomierzy tych ujęć wody;

5) prowadzenia kontroli urządzeń pomiarowych;

6) plombowania urządzeń pomiarowych zainstalowanych przez Dostawcę ścieków;

7) określenia dopuszczalnych wartości wskaźników zanieczyszczenia w ściekach wprowadzanych przez Dostawcę ścieków do urządzeń kanalizacyjnych, zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa;

8) nakazania zastosowania niezbędnych urządzeń podczyszczających;

§  30. Dostawca ścieków ma prawo:

1) odprowadzania ścieków do sieci kanalizacyjnej eksploatowanej przez Przedsiębiorstwo, zgodnie z zawartą umową;

2) zgłaszania reklamacji w Przedsiębiorstwie.

§  31.

1. Piwnice i inne pomieszczenia w budynku, położone poniżej poziomu, z którego krótkotrwale nie jest możliwy grawitacyjny spływ ścieków, powinny posiadać w miejscach łatwo dostępnych urządzenia przeciw zalewowe o konstrukcji umożliwiającej ich szybkie zamknięcie ręczne lub samoczynne, a w budynkach użyteczności publicznej - zamknięcie samoczynne, zamontowane na wewnętrznej instalacji kanalizacyjnej.

2. W przypadku braku urządzeń, o których mowa w ust. 1 lub ich wadliwego działania, Przedsiębiorstwo nie ponosi odpowiedzialności za wynikłe szkody.

§  32. Dostawca ścieków ma obowiązek:

1) konserwowania i utrzymywania w należytym stanie technicznym wewnętrznej instalacji kanalizacyjnej, łącznie ze studzienką rewizyjną (kontrolno-pomiarową) na przyłączu i urządzeniem pomiarowym oraz innych urządzeń określonych w umowie;

2) użytkowania instalacji kanalizacyjnej w sposób wykluczający możliwość występowania zakłóceń w funkcjonowaniu sieci kanalizacyjnej lub procesu oczyszczania ścieków;

3) powiadamiania Przedsiębiorstwa o korzystaniu z własnych ujęć wody, w celu umożliwienia naliczania należności za odbiór ścieków powstałych z tego tytułu;

4) nie udostępniania przyłącza bez zgody Przedsiębiorstwa, dla odprowadzania ścieków z innej nieruchomości;

5) utrzymywania i zapewnienia prawidłowego funkcjonowania przyłącza, gdy jest ono własnością Dostawcy ścieków.

§  33. Dostawca ścieków przemysłowych ma obowiązek:

1) wybudowania na własny koszt studni kontrolno-pomiarowej w miejscu wskazanym przez Przedsiębiorstwo;

2) posiadania pozwolenia wodno-prawnego, w przypadku wprowadzania do urządzeń kanalizacyjnych ścieków zawierających substancje szczególnie szkodliwe dla środowiska wodnego, w zakresie wynikającym z obowiązujących przepisów prawa;

3) udostępniania Przedsiębiorstwu informacji o posiadaniu pozwolenia wodno-prawnego oraz innych informacji w tym zakresie;

4) w terminie określonym w umowie przesyłania do Przedsiębiorstwa wyników wewnętrznej kontroli przestrzegania dopuszczalnych ilości i natężeń dopływu ścieków przemysłowych oraz ich wskaźników zanieczyszczenia.

§  34. Dostawca ścieków nie może dokonywać zabudowy, ani nasadzeń drzew i krzewów nad przyłączami kanalizacyjnymi oraz w pasie ochronnym wynoszącym 5 m.

Rozdział 2

Możliwości dostępu do usług kanalizacyjnych

§  35. Potencjalni Dostawcy ścieków mogą uzyskać informacje dotyczące dostępności usług kanalizacyjnych w Urzędzie Gminy Wieliczki, który udostępnia wgląd w:

1)      studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy,

2)      miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego,

3)      regulamin dostarczania wody i odprowadzania ścieków,

4)      udostępnia wgląd w regulamin dostarczania wody i odprowadzania ścieków,

5)      udziela informacji dotyczących technicznych możliwości podłączenia nieruchomości do sieci kanalizacyjnej.

 

Rozdział 3

Warunki przyłączenia do sieci kanalizacyjnej oraz sposób dokonywania przez przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne odbioru wykonanego przyłącza

§  36.

 Przedsiębiorstwo, na wniosek właściciela nieruchomości, wydaje warunki techniczne niezbędne do podłączenia nieruchomości do sieci kanalizacyjnej, będącej w eksploatacji Przedsiębiorstwa. Wzór wniosku określa Przedsiębiorstwo.

2. Przedsiębiorstwo wydaje wnioskodawcy opracowane warunki techniczne podłączenia nieruchomości do sieci kanalizacyjnej w terminie nie dłuższym niż 30 dni od dnia złożenia wniosku.

3. Warunki techniczne podłączenia nieruchomości do sieci kanalizacyjnej ważne są dwa lata od dnia ich określenia.

4. W uzasadnionych przypadkach Przedsiębiorstwo może żądać od wnioskodawcy przedstawienia dodatkowych informacji niezbędnych do prawidłowego rozpatrzenia wniosku.

§  37.

1. Przyłącze kanalizacyjne wykonywane jest na podstawie projektu budowlanego, opracowanego w oparciu o warunki techniczne określone przez Przedsiębiorstwo oraz obowiązujące normy i przepisy.

2. Koszty zainstalowania i utrzymania urządzenia pomiarowego ponosi osoba ubiegająca się o przyłączenie nieruchomości do sieci.

3. Odbioru wybudowanego przyłącza dokonuje się przed jego zasypaniem.

4. Odbioru przyłącza, po sprawdzeniu stanu faktycznego z projektem budowlanym, dokonuje Przedsiębiorstwo, w obecności wykonawcy i osoba ubiegająca się o przyłączenie nieruchomości do sieci.

5. Protokół potwierdzający prawidłowe wykonanie robót, zawierający inwentaryzację przyłącza, dane dotyczące średnicy, materiału oraz długości, upoważnia Dostawcę ścieków do złożenia pisemnego wniosku o zawarcie umowy o dostarczanie ścieków. Ponadto protokół odbioru technicznego przyłącza powinien zawierać co najmniej:

1) datę odbioru;

2) przedmiot odbioru i jakość wykonanych prac;

3) skład komisji - nazwa wykonawcy i osoby ubiegającej się o przyłączenie nieruchomości do sieci;

4) adres nieruchomości, do której wykonano podłączenie;

5) podpisy komisji.

6. Wybudowane przyłącze kanalizacyjne stanowi własność Dostawcy ścieków.

7. Zmiana warunków korzystania z przyłącza wymaga uzgodnienia z Przedsiębiorstwem.

8. Włączenie przyłącza do sieci kanalizacyjnej dokonywane jest po zawarciu umowy o odprowadzanie ścieków, nie później niż w ciągu 3 dni roboczych od daty podpisania umowy.

§  38. Miejscem odbioru ścieków jest połączenie przyłącza z siecią lub inne określone w umowie.

Rozdział 4

Warunki i tryb zawierania umów z Dostawcami ścieków

§  39. Umowa na odprowadzanie ścieków zawarta jest po złożeniu pisemnego wniosku przez osobę, której nieruchomość została przyłączona do sieci kanalizacyjnej. Wzór wniosku określa Przedsiębiorstwo.

§  40.

1. Na wniosek właściciela lub zarządcy budynku wielolokalowego lub budynków wielolokalowych, Przedsiębiorstwo zawiera umowę także z osobą korzystającą z lokalu, wskazaną we wniosku, jeżeli:

1) zawarła ona z Przedsiębiorstwem umowę o zaopatrzenie w wodę;

2) spełnione są warunki określone w art. 6 ust. 6 ustawy.

2. Przedsiębiorstwo ma prawo odmówić zawarcia umowy o odprowadzanie ścieków z właścicielem lub zarządcą budynku wielolokalowego i osobami korzystającymi z lokali w tym budynku, gdy nie jest spełniony chociażby jeden z warunków, o których mowa w art. 6 ust. 6 ustawy.

§  41.

1. Integralną częścią umowy z Dostawcą ścieków przemysłowych są załączniki określające warunki wprowadzania i kontroli tych ścieków, opracowane na podstawie obowiązujących przepisów prawa.

2. Przez stan ścieków rozumie się temperaturę i odczyn, a przez skład ścieków - stężenia zawartych w nich zanieczyszczeń.

§  42. Przedsiębiorstwo w celu ustalenia dopuszczalnego stanu i składu odprowadzanych ścieków ma prawo żądać od Dostawców ścieków przemysłowych:

1) planu sytuacyjnego zakładowych urządzeń kanalizacyjnych z określeniem między innymi: granic własności, studzienek kontrolno-pomiarowych, urządzeń podczyszczania ścieków wraz z gospodarką odpadami powstałymi na tych urządzeniach oraz opisu technicznego;

2) danych dotyczących ilości, stanu i składu ścieków odprowadzanych poszczególnymi przyłączami;

3) aktualnej dokumentacji gospodarki wodno-ściekowej.

§  43.

1. Umowa może być zawarta na czas nieokreślony lub określony.

2. Umowa określa możliwość jej rozwiązania w przypadkach określonych przepisami Kodeksu cywilnego oraz w przypadku zaprzestania świadczenia usług na zasadach określonych art. 8 ust. 1 ustawy.

§  44. Po upływie okresu obowiązywania umowy lub upływie okresu jej wypowiedzenia Przedsiębiorstwo zaniecha odbioru ścieków i zastosuje środki techniczne uniemożliwiające ich wprowadzanie.

Rozdział 5

Sposób rozliczania należności za odbiór ścieków

§  45.

1. Ilość ścieków odprowadzonych do sieci kanalizacyjnej przez Dostawcę ścieków ustalana jest na podstawie zasad określonych w art. 27 ust. 4 lub 5 ustawy.

2. Ilość ścieków wprowadzanych do sieci kanalizacyjnej może być pomniejszana o ilość wody bezpowrotnie zużytej, wyłącznie w przypadkach, gdy wielkość jej zużycia ustalona jest na podstawie odczytów z wodomierza, podlicznika zainstalowanego na warunkach określonych przez Przedsiębiorstwo i na koszt Dostawcy ścieków. Odliczenia mogą mieć charakter sezonowy lub ciągły.

3. W przypadku niedokonania przez Dostawcę ścieków w przewidzianym prawem terminie legalizacji urządzenia pomiarowego lub wodomierza podlicznika, Przedsiębiorstwo naliczy ilość ścieków wprowadzanych do sieci kanalizacyjnej jako równą ilości zużytej łącznie wody.

§  46. Okresy obrachunkowe określone w umowie nie mogą być dłuższe niż 180 dni.

§  47.

Dostawca ścieków za odprowadzone ścieki dokonuje zapłaty w terminie określonym w fakturze VAT.

 

Rozdział 6

Postępowanie w przypadku niedotrzymania ciągłości odbioru ścieków i odpowiednich parametrów odbieranych ścieków

§  48. Przedsiębiorstwo może zamknąć przyłącze kanalizacyjne w przypadkach określonych w art. 8 ust. 1 ustawy.

§  49.

1. Wznowienie odbioru ścieków następuje po:

1) udokumentowaniu przez Dostawcę ścieków uiszczenia należnych kwot wraz z odsetkami;

2) pokryciu kosztów poniesionych przez Przedsiębiorstwo związanych z zaniechaniem odbioru ścieków i ponownym uruchomieniem przyłącza;

3) zawarciu nowej umowy w przypadku upływu terminu wypowiedzenia umowy dotychczasowej.

2. Realizacja wznowienia odbioru ścieków dokonywana jest w okresie 2 dni roboczych od spełnienia czynności, o których mowa w ust. 1.

 

Rozdział 7

Załatwianie reklamacji oraz wymiana informacji dotyczących zakłóceń w odbiorze ścieków

§ 50. Do załatwiania reklamacji oraz wymiany informacji dotyczących zakłóceń w odbiorze ścieków stosuje się odpowiednio przepisy o załatwianiu reklamacji oraz wymianie informacji dotyczących zakłóceń w dostawie wody.

 

Wiadomość powiązana z

Organ

Rejestr zmian

Data wytworzenia dokumentu: 14 czerwca 2018 r.
Dokument wytworzony przez: Rada Gminy
Data wprowadzenia dokumentu do BIP: 22 czerwca 2018 11:29
Dokument wprowadzony do BIP przez: Grzegorz Kłoczko
Ilość wyświetleń: 2289
22 czerwca 2018 11:29 (Grzegorz Kłoczko) - Dodanie dokumentu. (Dokument opublikowany)