„Pozory mylą, dowód nie”
Pod takim hasłem Urząd Gminy w Wieliczkach we współpracy z Komenda Główną Policji i Związkiem Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego w Polsce- Browary Polskie realizuje program kampanii edukacyjnej. Głównym celem kampanii jest zmniejszenie sprzedaży alkoholu w tej grupie wiekowej. Kampania „Pozory mylą, dowód nie” ma także za zadanie zwrócenie uwagi sprzedawców i świadków sprzedaży w sklepach, że dorosły wygląd kupującego nie oznacza jego pełnoletniości, która upoważnia do zakupu napojów alkoholowych.
W ramach realizacji kampanii przewidziano następujące działania:
- dystrybucja materiałów edukacyjnych do punktów sprzedaży alkoholu np. plakaty, ulotki, naklejki itp.
- prowadzenie monitoringu ekspozycji tych materiałów;
- zorganizowanie szkoleń dla właścicieli sklepów i sprzedawców alkoholu;
- dystrybucja broszury informacyjno-edukacyjnej dla rodziców i nauczycieli nt. picia alkoholu przez osoby niepełnoletnie oraz kluczowej roli i wychowania w zapobieganiu temu zjawisku;
Kary za sprzedaż alkoholu małoletnim
Obowiązujące w Polsce przepisy zakazują sprzedaży napojów alkoholowych osobom, które nie ukończyły 18 roku życia. Łamanie tego zakazu jest przestępstwem. Popełniającemu je sprzedawcy, a także właścicielowi sklepu, grozi kara grzywny, orzeczenie przepadku napojów alkoholowych- nawet wówczas, gdy są własnością kogoś innego, np. hurtowni lub producenta, a także odebranie zezwolenia na sprzedaż lub podawanie alkoholu.
Jednocześnie „Ustawa o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi” daje sprzedawcom instrumenty skutecznej kontroli prób zakupu alkoholu przez niepełnoletnich. Jej art. 15 ust. 2 stwierdza jednoznacznie: „ w przypadku wątpliwości co do pełnoletniości nabywcy sprzedający lub podający napoje alkoholowe uprawniony jest do żądania okazania dokumentu stwierdzającego wiek nabywcy”.

Realizacja: IDcom.pl
Wszelkie prawa zastrzeżone © 2025 Urząd Gminy w Wieliczkach